wtorek, 31 marca 2020

Kto szybko? Kto powoli?

Dzień dobry Filemonki :-) Dziś czas na trochę matematyki, ale zaczniemy od poruszania się, zamienimy się w zajączki. Zabawa ta ma na cele rozwinięcie koordynacji słuchowo- ruchowej, poruszają się w rytm wybranej przez siebie piosenki. Rodzic gra na wybranym przez siebie instrumencie (można wykonać instrumenty z przyborów kuchennych, dzieci uwielbiają takie zabawy). Dzieci poruszają się z wcześniejszymi ustaleniami, odpowiednio do rytmu wystukanego przez rodzica:
1. dwie łyżki drewniane - zajączki podskakują raz na jednej, raz na drugiej nodze
2. garnek i drewniana łyżka - zajączki wykonują skoki obunóż
3. trochę ryżu lub kaszy wsypać do pustej butelki plastikowej (domowy marakas) - zajączki idą na spacer - dziecko przemieszcza się na czworakach
4. szklanka lub kieliszek i łyżeczka metalowa - zajączki śpią, dzieci kładą się na dywanie, podciągają pod siebie nogi , głowę chowają między ręce, na chwilę pozostają w bezruchu.

Dzieci oglądają zwierzęta przedstawione na zdjęciach (karta pracy poniżej): żółwia błotnego, zająca szaraka, jeża, ślimaka winniczka. Słuchają ciekawostek na ich temat:

Żółw błotny - większość czasu przebywa pod wodą, ale oddycha powietrzem za pomocą płuc. Poluje i odżywia się wyłącznie pod wodą. Może tam przebywać do godziny. Jest drapieżnikiem. Zjada kijanki, małe ryby, owady wodne. Lubi wygrzewać się na słońcu. Zimuje zagrzebany w mule, na dnie zbiornika wodnego (5 miesięcy). Spotykamy go w Polsce. Jest pod ochroną.

Pytania dla dziecka:
- Co to znaczy, że żółw błotny jest pod ochroną?
- Czy pod ochroną są tylko zwierzęta?

Poproś dziecko, żeby pokazało Ci jak porusza się żółw, zapytaj je czy porusza się szybko? czy wolno?

Ślimak winniczek - to największy ślimak występujący w Polsce. Zamieszkuje tereny o dużej wilgotności - lasy, parki, ogrody. Żywi się świeżymi liśćmi. Zimuje w ściółce, ukryty pod roślinnością. Ze ślimaków winniczków robi się różne potrawy.popularne są zwłaszcza w kuchni francuskiej.

Ułóż skakankę lub rozwiniętą wełnę w kształcie spirali, poproś dziecko, aby przeszło stawiając stopę za stopą na spirali. Zapytaj go czy ślimak porusza się szybko? czy wolno? i niech spróbuje porównać go z żółwiem.

Kolejno, proszę zapytać dziecko czy pamięta coś z życia na temat jeża i zająca, które omawialiśmy na jesień w przedszkolu. Jeżeli nie, znajdzie informacje, aby przypomnieć dziecku, niech dziecko spróbuje naśladować jak porusza się jeż i zając.

Gdy dziecko będzie już miało wszystkie informacje na temat tych zwierząt, niech spróbuje określić:
Które z tych czterech zwierząt porusza się najszybciej?
Które z tych zwierząt porusza się najwolniej?
Poproś dziecko, żeby wyobraziło sobie, że te zwierzęta urządziły wyścig. Które miejsce by zajęły?

W karcie pracy naklejkę można zamienić strzałką od zdjęcia do obrazka:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Przesyłam dzieciom także filmik edukacyjny, jak poruszają się zwierzęta, niektóre informacje mogą być dla dzieci niezrozumiałe proszę o wyjaśnienie, ale uważam, że warto go zobaczyć:

https://www.youtube.com/watch?v=qKF-atPl0fk

Zachęcam do wykonania kart pracy:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.