środa, 14 kwietnia 2021

Kiedy jest dzień, a kiedy noc?

Dzień dobry Drogie Dzieci, Drodzy Rodzice.

 

Na dzisiejszych zajęciach dowiemy się kiedy jest dzień, a kiedy noc?


 

1. Posłuchajcie teraz wiersza pt. „Halo, tu mówi Ziemia”.

 

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia, wielka, okrągła jak balonik.

Z tej strony – Słońce mnie opromienia, a z tamtej – nocy cień przesłonił.

Gdy jedna strona jest oświetlona, to zaciemniona jest druga strona.

Wy zajadacie pierwsze śniadanie, a spać się kładą Amerykanie.

Właśnie!

Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.

Dobranoc! – wołam.

Dzień dobry! – wołam,

to znaczy zrobiłam obrót dokoła.

A oprócz tego wciąż, bez końca,

muszę się kręcić wokół Słońca.

Nigdyście jeszcze nie widzieli takiej olbrzymiej karuzeli!

Bo trzeba mi całego roku, ażeby Słońce obiec wokół.

 

Paxi zaprasza Was do obejrzenia filmiku w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

 

Teraz odpowiedzcie na pytania:

O czym jest wiersz?

Jakiego kształtu jest Ziemia?

Wokół jakiej gwiazdy krąży Ziemia?

Gdy na jednej stronie Ziemi jest dzień, to na drugiej stronie jest?

Gdy jecie pierwsze śniadanie, to co robią wtedy Amerykanie?

Wokół czego kręci się Ziemia?

Ile Ziemia potrzebuje czasu, aby okrążyć Słońce?

 

2. Czas na zadanie w Kartach Pracy. Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu.

Karta pracy, cz. 3, nr 74

 

Ufoludek, ufoludek to zielony, mały ludek.

Oczy duże ma jak sowa,

trzecią rękę z tyłu chowa.

Nóżki krótkie jak u świnki,

a na głowie – dwie sprężynki.


 

3. Ćwiczenia matematyczne Ilu kosmonautów leci rakietą? 

 Potrzebne będą: Dziesięć sylwet kosmonautów w różnych kombinezonach, kontury rakiety, liczmany, kartoniki z krążkami lub z liczbami.

 Rodzic układa przed dzieckiem sylwety dziewięciu kosmonautów w różnych kombinezonach. Dziecko układa sylwety kosmonautów pod konturem rakiety. Następnie dziecko układa przed sobą taką samą liczbę liczmanów i kartonik z odpowiednią liczbą krążków lub z cyfrą, określającą, ilu kosmonautów wybierze się rakietą w podróż kosmiczną.

 Dołożenie przez Rodzica jeszcze jednej sylwety kosmonauty – liczenie ich przez dziecko.

 Zabawa Pierwszy, drugi prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi  w zakresie dziesięciu.


 










• Układanie sylwet kosmonautów zgodnie z opisem rodzica.: pierwszy ma skafander biały, drugi – pomarańczowy, trzeci – fioletowe buty, czwarty – szare rękawice, piąty – zielony pasek z niebieską klamrą, szósty – kieszeń z guzikami, siódmy – się uśmiecha, ósmy – hełm z antenką, dziewiąty – przyjaźnie się wita, a dziesiąty jest czerwony.

 • Omawianie wyglądu kosmonautów, o których pyta Rodzic., np. Jak wygląda czwarty (piąty, dziesiąty…) kosmonauta?

 • Podawanie, który z kolei jest kosmonauta opisywany przez Rodzica lub dziecko, np. Który

kosmonauta ma fioletowe buty (szare rękawice...)?

 

4. Zabawa z wykorzystaniem globusa oraz lampki stojącej (jako Słońca) –

Jak powstają dzień i noc. Potrzebne będą (globus lub piłka, lampka stojąca)

Wyjaśnianie dzieciom, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.

 

5. Wykonajcie teraz ćwiczenia:

Karta pracy, cz. 3, nr 75.

Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc, że przebiega ona tylko po gwiazdkach.

 


6. Tablica demonstracyjna:

 Obejrzyjcie zdjęcia Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce, część Księżyca). Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972). Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.

 


 

 7.  Teraz wykonajcie ćwiczenia:

Karta pracy, cz. 3, nr 76.

Przeczytajcie z rodzicem podpisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukajcie

w naklejkach takie same wyrazy. Naklejcie je w odpowiednich miejscach. Dokończcie rysunek. Pokolorujcie go.


 

8. Posłuchajcie nagrania spokojnej muzyki. Rodzic włącza muzykę (link poniżej):

https://www.youtube.com/watch?v=3CINSFqmdrA

Rodzice opowiadają dzieciom przy dźwiękach spokojnej muzyki, a one słuchają z zamkniętym oczami. 

             

            Wyobraźcie sobie, że wybieracie się na planetę Eps w gwiazdozbiorze Oriona. Pojazd kosmiczny jest już przygotowany. Wsiadacie do niego i... rakieta startuje. Siła grawitacji wtłacza was w fotele, ale po chwili możecie już swobodnie oddychać. Wstajecie z foteli i podziwiacie, widzianą przez okrągłe otwory, błękitną planetę – naszą Ziemię, która robi się coraz mniejsza i mniejsza, aż znika wam zupełnie z oczu. Za to Wy robicie się coraz lżejsi i zaczynacie unosić się w powietrzu. Możecie nawet robić fikołki. Świat wokół wygląda jak zaczarowany: miliony błyszczących gwiazd! Ale oto zbliża się kres podróży. Siadacie w fotelach, już niestraszna wam grawitacja. Oto nowa planeta i jej mieszkańcy. Wyglądają dziwnie znajomo – tylko ten niebieski odcień skóry.

 

9. Nauka rymowanki, interpretacja ruchowa rymowanki zgodnie z tekstem.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

 

10. Zachęcam Was do wiosennych spacerów z Rodzicami.

• Obserwowanie liści na drzewach i na krzewach. Porównywanie kształtów i wielkości liści.

Rysowanie liści kredą na chodniku. Odszukiwanie drzewa, krzewu z największą ilością liści.

 

11. Zabawa Krążymy po orbitach.

Potrzebna Wam będą skakanki lub sznurki.

Rodzic układa duże leniwe ósemki ze skakanek lub sznurków. Dziecko chodzi po nich stopa za stopą.

 

12. Praca plastyczna - Nasze słoneczka

Do wykonania pracy plastycznej potrzebne Wam będą:

Żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.

 

• Wydzieranie przez dzieci z żółtego papieru pasków różnej długości (promieni).

• Przyklejanie ich na środku kartki wokół wydartego koła. (O grubości, ilości, długości

i rozmieszczeniu promieni decydują dzieci).

 

Dziękuję, życzę Wam miłego dnia. Czekam na zdjęcia Waszych prac :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.