wtorek, 13 kwietnia 2021

Przybysze z kosmosu

 Dzień dobry dzieci, dzień dobry Rodzice



1. Dziś zaczniemy od rymowanki „Spotkanie z ufoludkiem”. Rodzice przeczytajcie dzieciom poniższą rymowankę.

Jestem Ufuś piegowaty,

mam ubranko w srebrne łaty,

a na głowie czułki dwa,

skaczę lekko: hopsa, sa.

Mieszkam sobie we wszechświecie,

podróżuję w swej rakiecie.

Przyjaciela zdobyć chciałem,

więc na Ziemię przyleciałem.

Zaprzyjaźnić chcę się z wami,

choć jesteście jeszcze mali.

Złego nic mi nie zrobicie?

Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam.

Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą,

choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje

i pozwiedzać różne kraje.

Porozmawiajcie z dziećmi na temat: Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?

Wyjaśnijcie dzieciom pojęcie ufoludek.

UFOLUDEK to przybysz z innej planety.



Zachęcanie do wypowiadania się na temat wyglądu przybyszów z innych planet.

 

2. Ćwiczenie spostrzegawczości – „Znajdź 10 różnic pomiędzy obrazkami i wskaż je”

 



 3. Słuchanie piosenki Każdy chciałby być odkrywcą (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

https://soundcloud.com/user-956760406/ka-dy-chcia-by-by-odkrywc-s-i?in=user-956760406/sets/odkrywam-siebie-bb-cd2

Rozmowa na temat tekstu piosenki.

− Kogo nazywamy odkrywcą?

− Czym można podróżować?

Rodzic pokazuje dziecku mapę i globus (zdjęcia poniżej). Wskazuje na nich góry, morza, rzeki. Tłumaczy dzieciom pojęcia występujące w piosence: kontynent, ocean, morze.

KONTYNENT – to nazwa dużego obszaru lądu, który z każdej strony otaczają morza i oceany.

OCEAN – to całość wód morskich występujących na powierzchni Ziemi.

MORZE – naturalny zbiornik wodny, część oceanu, mniej lub bardziej oddzielona od pozostałych jego części brzegami kontynentu lub wyspami.

 


 

4. Zabawa ruchowa Przybysz z obcej planety, połączona z ćwiczeniem wyobraźni.

Dziecko biega po pokoju (leci statkiem kosmicznym). Następnie ląduje na podłodze/ kanapie/ krześle i wymyśla swoje imię i nazwę planety, z której przybyło, (np.: Jestem Leguś. Przybyłem z planety Lulu i najbardziej lubię robić... ) Pokazuje czynność, a Rodzic lub rodzeństwo odgadują, co lubi robić dana osoba i naśladują tę czynność.

5. Opowieść ruchowa przy muzyce – Wyprawa na nieznaną planetę.

Rodzic włącza muzykę (link poniżej):

https://www.youtube.com/watch?v=nQ0IfLUL31w

Dzieci naśladują czynności, które pokazuje i o których opowiada Rodzic.

Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły

skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały

w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały

rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły

z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną

rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę

kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to

je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku

i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować

kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po

schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.

 

6. Ćwiczenia artykulacyjne Mowa kosmitów.

Dzieci powtarzają za Rodzicem grupy sylab, np.: zu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo,

cze, czy, czu, czi...

• Tworzenie nazw mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia – Ziemianie,

Mars – Marsjanie.

 

7. Zadania w Kartach Pracy:

Karta pracy, cz. 3, nr 72.

− Pokolorujcie pola na wskazane kolory.



Karta pracy, cz. 3, nr 73.

− Policzcie obrazki każdego rodzaju.

− Zaznaczcie ich liczbę według wzoru.



 

8. Zwracanie uwagi na wieloznaczność słowa rakieta.

Czytanie całościowe słowa RAKIETA (5 latki)  / rakieta (6 latki)

Rodzice wytłumaczcie dzieciom, że słowo „rakieta” może mieć wiele znaczeń. Może to być nie tylko rakieta kosmiczna ale również rakieta do tenisa stołowego, ziemnego, rakieta śnieżna czy do badmintona.

RAKIETA KOSMICZNA



RAKIETA ŚNIEŻNA



RAKIETA DO TENISA ZIEMNEGO



RAKIETA DO TENISA STOŁOWEGO



RAKIETA DO BADMINTONA



 

9. PRACA PLASTYCZNA Nasze rakiety – wykonywanie wymyślonych przez dzieci rakiet z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach (różnej wielkości), folii samoprzylepnej lub aluminiowej i papieru kolorowego.



 Dziękuję, życzę Wam miłego dnia i czekam na zdjęcia Waszych rakiet.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.