poniedziałek, 27 kwietnia 2020

Dbamy o przyrodę!!!

Kochane Filemonki,
Szanowni Rodzice,

w związku z Międzynarodowym Dniem Ziemi (Światowym Dniem Ziemi), który przypadał w ubiegłym tygodniu 22.04, tematem przewodnim tego tygodnia będzie przyroda i uświadomienie oraz utrwalenie dzieciom jak o nią dbać i jak jest to ważne dla zdrowia wszystkich stworzeń na świecie. Zachęcam do wspólnych działań!!!



1. Ćwiczenia poranne:
- ćwiczenia dużych grup mięśniowych - Rzucamy szyszkami - dziecko na niby spaceruje po lesie, co jakiś czas podnosi szyszkę i rzuca nią z dużym zamachem jak najdalej;
- zabawa ruchowa z elementami czworakowania - Przedzieramy się przez leśne zarośla - dziecko porusza się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co jakiś czas prostuje się i maszeruje do przodu;
- zabawa ruchowa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni - Toczymy zwalony pień - dziecko jest przewalonym przez burzę pniem drzewa - leży na podłodze, Rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach;
- ćwiczenie ramion i tułowia - Piłujemy drzewo - Dziecko i rodzic stoją na przeciwko siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają je do przodu o do tyłu, z równoczesnym pochyleniem i odchyleniem tułowia - naśladują piłowanie drzewa
- ćwiczenie uspokajające - dziecko leży na podłodze z uniesionymi rękoma w górze, porusza nimi delikatnie tak jakby wiał spokojny wiatr.

2. Słuchanie piosenki "Ochroń Ziemię":
Dziecko słucha piosenki (link poniżej), następnie odpowiada na pytania Rodzica:
- Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli?
- Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią dbać?
- Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi?
- Co oznaczają słowa piosenki: "W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją mały człowiek zacznie lubić"?

https://www.youtube.com/watch?v=3oEy3cS29W8

I. Mieszkamy na wielkiej kuli.
 Ta kula to nasza Ziemia.
 Dorośli ciągle na tej Ziemi 
chcą wszystko zmieniać. 
Wycinają drzewa, 
śmiecą na leśnej łące,
 czarny dym z kominów leci
 i zasłania słońce.

Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.
         Ty i ja – jest tu dzieci wiele.  
 Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x) 

II. Gdy wszystkie na świecie dzieci   
zadbają o piękno Ziemi,  
 to wszystko skończy się szczęśliwie,  
 nic się nie zmieni.   
W ogromnym kosmosie   
Ziemia się nie zgubi,   
gdy ją każdy mały człowiek   
nauczy się lubić. 

Ref.: Ochroń Ziemię...

3. Zabawa dramowa - My, drzewa:
Dziecko jest drzewem. Rodzic opowiada, co działo się z lasem, a dziecko wciela się w rolę drzew i uzewnętrznia stan emocjonalny w zależności od kolejnych zdarzeń opisywanych przez Rodzica.
Rodzic opowiada:
Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany – wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu – drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje. Może dzieci im pomogą? 

4.  Co to jest las?
Dzieci podają swoje skojarzenia ze słowem "las". Układają wyraz "las".  

Zachęcam do zobaczenia filmu przyrodniczo - edukacyjnego: Co to jest las?


5. Przypomnienie ogólnej budowy drzewa:


Zadanie:
Rodzicu, poproś dziecko, aby obejrzało obrazki poniżej, niech dziecko nazwie poszczególne części drzewa i określi, które części drzewa rosną pod ziemią, a które nad nią?




6. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej "Strażnicy przyrody" (karty pracy, książki fioletowe, cz. 4, str. 12,13)

Kuku, kuku! – echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki:
– Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
– Dzieci to są mądre stworki.
O! Zbierają już butelki
i zakrętki, i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
– Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
i porządku w nim pilnuje.
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
– Prawda – szepnął wilczek młody.
– Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
– Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku!

Pytania dla dziecka:
- Co robiły dzieci w lesie?
 − Co mówiły zwierzęta o dzieciach?
 − Jak wy zachowujecie się w lesie? 
7. Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody? - rozmowa na podstawie filmików edukacyjnych (link poniżej), zapytaj Rodzicu dziecko: Czy ono też jest przyjacielem przyrody? Co robi żeby nim być?
Ja wiem, że Filemonki są przyjaciółmi przyrody, dlatego proponuję wykonanie lub można sobie wydrukować "Odznakę Przyjaciela Przyrody":


8. Odkrywanie litery "h, H" oraz karty pracy: (karty pracy, książki różowe str. 72 i 74,książki fioletowe, cz. 4, str. 14, 15, książki pomarańczowe, cz. 4, str. 70,71, 76, 77)
Określanie pierwszej głoski w słowie: hamak, herbata. Próba znajdywanie przez dzieci wyrazów rozpoczynających się głoską "h". Określanie przez dziecko co przypomina mu litera "h, H", kreślenie litery "h, H" w powietrzu i na dywanie. Określanie czy jest to samogłoska, czy spółgłoska? Zaznaczanie liter "h, H" w wyrazach.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania-pisania/mobile/index.html#p=75















9. Kolorowanki:



Miłego dnia!!!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.