środa, 15 kwietnia 2020

Żyrafy i lwy!!!

1. Albumy o zwierzętach: zachęcam wszystkie dzieci do poszukania w swojej biblioteczce w domu książek, albumów o zwierzętach. Spróbujcie wraz z Rodzicami poszukać zwierząt egzotycznych, przyjrzyjcie się także krajobrazom, w których żyją te zwierzęta (sawanna, dżungla). Zapytajcie Rodzice: Czym te krajobrazy się od siebie różnią? Niech dziecko samo spróbuje wymienić cechy tych krajobrazów, można pokazać im poniższe obrazki.

SAWANNA - jest to grupa traw strefy międzyzwrotnikowej (można pokazać dziecku na mapie, na globusie) o klimacie gorącym z wyraźnie zaznaczoną strefą suchą i deszczową. Szata roślinna - to kępy sucholubnych traw (np.afrykańska trawa słoniowa dochodząca do 5m), występują także drzewa np. akacje, baobaby, palmy.



DŻUNGLA - inaczej wilgotny las równikowy, puszcza tropikalna. Wiecznie wilgotna formacja leśna strefy międzyzwrotnikowej, charakteryzują ją wielkie bogactwo drzew, wielowarstwowy układ drzewostanu, obfitość lian, bardzo mała ilość krzewów i runa leśnego będąca wynikiem dużego zacienienia wnętrza dżungli.



Gdy dziecko samo scharakteryzuje te krajobrazy (sawanna, dżungla), proszę, aby Państwo dopowiedzieli czego dziecko nie powiedziało, zachęcam także do zobaczenie filmików na temat sawanny i dżungli. Po obejrzeniu filmików, proszę zapytać jakie zwierzęta zamieszkują sawannę, a jakie dżunglę?

Sawanna:

https://www.youtube.com/watch?v=0EnMf1lLEqo

Dżungla:

https://www.youtube.com/watch?v=NuEOcx7aAYY

2. Zagadki słuchowe (link poniżej): Każde dziecko uwielbia zagadki słuchowe, link poniżej jest związane ze zwierzętami egzotycznymi, ale także występują tam inne, mimo wszystko polecam, najpierw niech dziecko zgaduje nie widząc monitora, następnie niech samo sprawdzi czy udało mu się zgadnąć. Można także pobawić się w zabawę ruchową dodając do tego sposób poruszania się tych zwierząt lub dodać inne zwierzęta.

https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U

3. Zadania matematyczne:
Potrzebne będą liczmany np. klocki, jeżeli dziecko chce może zrobić zwierzątka egzotyczne narysować je (np. małpki) i wyciąć lub można wydrukować z Internetu. Dziecko wybiera sobie 10 klocków. Rodzic mówi zadania, a dziecko stara się je rozwiązać, dokładając klocki lub je odkładając.

Przykładowe zadania:
A) Opiekun dał nosorożcowi 7 jabłek (dziecko układają przed sobą 7 klocków). Potem dał mu jeszcze 3 jabłka (dokładają trzy klocki). Ile razem jabłek dał nosorożcowi opiekun?
(Dziecko liczy klocki i odpowiada na pytanie. Opiekun dał nosorożcowi 10 jabłek, bo 7 i 3
to dziesięć)

B) W zoo na wybiegu biegało 6 małpek. Potem przybiegły jeszcze 4 małpki. Ile małpek jest teraz
na wybiegu?
Podobnie jak w poprzednim zadaniu, dziecko układa przed sobą 6 klocków, potem dokładają
4 klocki. (liczą klocki, odpowiadają na pytanie) 

C)  Na wybiegu w zoo bawiło się 10 małpek. 5 małpek schowało się do domku. Ile małpek bawi się
teraz na wybiegu w zoo? Dziecko układa przed sobą 10 klocków. Potem odsuwają 5 klocków. (liczy pozostałe klocki, udziela odpowiedzi na pytanie)

D) 10 morsów wygrzewało się przy basenie. 8 morsów weszło do basenu. Ile morsów wygrzewa
się teraz przy basenie? Dziecko układa przed sobą 10 klocków. Potem odsuwa 8 klocków. (liczy pozostałe klocki i udziela odpowiedzi na pytanie).

4. Zabawa ruchowa Żyrafy i lwy:
Zabawę można stosować naprzemiennie z wykorzystaniem obrazków zwierząt, ważne żeby zwrócić uwagę na prawidłowe ułożenie ciała.
Żyrafy – chodzenie z wyprostowanymi plecami i wyciągniętą szyją, wysoko unosząc kolana, wolne rozglądanie się dokoła.
 Lwy – czworakowanie z jednoczesnym przenoszeniem do przodu lewej ręki i lewej nogi, a następnie prawej ręki i prawej nogi, z wysoko uniesioną głową.

5. Zabawa paluszkowa (wg K. Sąsiadka): 
Dziecko, naśladują ruchy ręki Rodzica.

Dziecko:
W dżungli kilka małpek żyło                                              - pokazują rozłożoną dłoń,
a dokładnie pięć ich było.
Pierwsza małpka                                                                 - pokazują dłoń złożoną w piąstkę,
taka mała.                                                                            - odchyla mały palec,
Druga małpka                                                                      - odchylają drugi palec,
wciąż skakała.
Trzecia małpka                                                                    - odchylają środkowy palec,
wciąż płakała.
Czwarta małpka                                                                  - odchylają czwarty palec,
wciąż się śmiała.
Piąta małpka                                                                        - odchylają kciuk.
tak śpiewała.
W dżungli kilka małpek żyło,
a dokładnie pięć ich było… itd.                                           - machają całą dłonią.

6. Karty pracy: książki fioletowe cz.3, str. 29



książki pomarańczowe cz. 4, str.6,7


Uściski i owocnej edukacji życzę!!!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.