wtorek, 28 kwietnia 2020

Jak dbać o przyrodę?

Szanowni Rodzice, Kochane Filemonki,

dziś proponuję zabrać dzieci w podróż badawczą. Eksperymenty to jedna z najciekawszych metod pracy z dzieckiem. Zaczynamy!

1. Gdzie jest powietrze?

Zabawę można przeprowadzić w domu lub na świeżym powietrzu. Można także skorzystać z filmików edukacyjnych, znajdują się tam doświadczenia bardziej skomplikowane, ale zachęcam do wykonania (linki poniżej). Potrzebne będą: balon, słomka do napojów, kubeczek z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce. Jeżeli wykonacie doświadczenia zachęcam do podzielenia się spostrzeżeniami dzieci, można także podesłać filmik :-)

https://www.youtube.com/watch?v=2-NU0LrDDIA

https://www.youtube.com/watch?v=ds4Rog1h7bA

- Rozmowa na temat powietrza (przypomnienie) – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.
- Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnej twarzy.
- Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.
-Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.
-Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem.
Rodzic wyjaśnia, że powietrza nie można zobaczyć, ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.

2. Oczyszczanie wody z wykorzystaniem prostego filtra:

Tak jak doświadczenie wyżej zabawę można przeprowadzić w domu lub na świeżym powietrzu. Mogą w tym pomóc filmik edukacyjny oraz bajka "Niezwykła podróż kropelki" (lin poniżej). Potrzebne będą: słoik, pędzle ubrudzone w farbie, duża plastikowa butelka, nożyczki, szmatka flanelowa, gaza lub lignina, węgiel drzewny, żwirek, piasek.

https://www.youtube.com/watch?v=zatcpQt6nmA

https://www.youtube.com/watch?v=plQ8rCApNIQ&t=12s

Dziecko brudzi  wodę w słoiku, płukając w niej pędzel ubrudzony w farbie. Rodzic  pokazuje sposób wykonania prostego filtra oczyszczającego wodę. Wyjaśnia dziecku,  że aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia. Wymaga to jednak wysiłku pracujących przy tym ludzi oraz specjalnych filtrów, co pociąga za sobą duże nakłady finansowe. Podkreśla konieczność oszczędzania wody.
Rodzic  przecina dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Drugą część butelki Rodzic odwraca szyjką do dołu, a następnie wypełnia ją: szmatką flanelową, gazą lub ligniną, węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu – piaskiem. Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, którą Rodzic  nakłada na część butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtru dziecko wlewa  brudną wodę ze słoika i obserwują jej filtrowanie. Patrzy, jak wygląda oczyszczona woda. (W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną z rzeki, stawu lub kałuży).

3. "Nie taki prąd straszny" - było już o powietrzu i o wodzie teraz kolej na prąd, który też ma ogromny wpływ na nasze środowisko i należy obchodzić się z nim bardzo ostrożnie, zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego (link poniżej):

https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ&t=432s

Drogi Rodzicu, zadaj dziecku pytania:
- Co nam daje prąd?
- W jaki sposób można zastąpić prąd wytwarzany w elektrowniach na węgiel, gaz lub ropę?
- Jak należy oszczędzać zużycie prądu?

4. Zabawa dydaktyczna - Co zanieczyszcza powietrze?
Dziecko łączy obrazki z odpowiednimi napisami: TAK - te, które nie mają wpływu na zanieczyszczenia powietrza (np. rower, deskorolka, hulajnoga, rolki, kajak, żaglówka), NIE - te, które mają wpływ na zanieczyszczenie powietrza (np. fabryka z dymiącym kominem, samochód, samolot, lokomotywa spalinowa, zużyte zabawki plastikowe).

             TAK                               NIE




























5. Zabawa ruchowa - taneczna do piosenki M. Jeżowskiej "Moja planeta" (link poniżej):
Dziecko tańczy według własnego pomysłu do piosenki, na zatrzymanie muzyki, na hasło: Ziemia - przykuca i dotyka dłońmi podłogi, na hasło: Woda - kładzie się na brzuchu i porusza rękoma jakby pływał, na hasło: Powietrze - podnosi ręce do góry i obraca się wokół siebie na palcach. Zabawa powtarzana jest do zakończenia piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=kUoG5tkIDGw

6. Utrwalenie liczb i rozwijanie umiejętności liczenia:



7. Karty pracy, książki fioletowe, cz. 4, str. 16, 17

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=19




karty pracy, książki pomarańczowe, cz. 4, str. 72, 73, 74, 75

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_4/mobile/index.html#p=74



Życzę wielu wrażeń podczas doświadczeń!!!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.