wtorek, 14 kwietnia 2020


Zwierzęta z dżungli i sawanny!!!

Szanowni Rodzice, Kochane Dzieci,

witam wszystkich po Świętach, w tym tygodniu przenosimy się do gorącej Afryki :-).

1. Zaczynamy od piosenki "Dżungla":

https://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg


I. Dżungla, dżungla
taka wielka dżungla,
poplątane zwoje
dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo – wielkiej dżungli pan.

Ref.: Strusie mu się w pas kłaniają,
małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam,
Ambo tu i tam.

II. Ambo Sambo, doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich,
leśnych ulubieńców
w dłoni coś smacznego
zawsze ma.

Ref.: Strusie mu się...

Rozmowa na temat tekstu piosenki oraz obrazki pomocnicze:
 − Co to jest dżungla?
 − Jakie zwierzęta żyją w dżungli?
 − Jak wygląda bambus?
− Co to są liany?




2. Zagadki o zwierzętach egzotycznych (dziecko może zgadywać lub wskazać na obrazku):

Jest królem lecz nie w koronie,                                        Kot ogromny, pręgowany,
Ma grzywę, choć nie jest koniem. (lew)                          bywa w cyrku, tresowany. (tygrys)

Chociaż ma torbę,                                                            Najodważniejszego
nie jest listonoszem.                                                         przestraszyć by mógł.
W swej torbie na brzuchu                                                Ten zwierz co na nosie
własne dzieci nosi. (kangur)                                            ma potężny róg. (nosorożec)

Każdego ZOO jest ozdobą,                                             Ten gad się niczym nie zasłania,
choć nie gra w orkiestrze,                                               choć jest mistrzem maskowania
trąbę nosi z sobą. (słoń)                                                   bo kiedy zechce kolor zmienia,
                                                                                         przyjmując barwę otoczenia. (kameleon)

Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję,                             W kostiumiku czarno - białym,
więc pewnie nie często ją myje.                                      w ZOO ją zobaczyć możesz,
Na sierści ma plamy wzorzyste                                       inna znowu śmiałym krokiem,
wprost z drzew zrywa liście soczyste. (żyrafa)               przejść przez jezdnię ci pomoże. (zebra)

Bardzo piękna, kolorowa                                                Z zabaw i figli zwierzak ten znany,
i powtarza różne słowa. (papuga)                                   lubi też bardzo zjadać banany. (małpa)

Ma futerko czarno - białe,                                              Jest podobny do niedźwiadka,
a na głowie uszka małe.                                                 przez dzień cały liście żuje.
Ten miś chętnie w trawie siada                                      Żeby z drzewa się nie zsunąć
i bambusem się objada. (panda)                                    mocno gałąź obejmuje. (koala)

Nie chodzi, a pełza,                                                       Jest szybki, zwinny, giętki
syczy groźnie wciąż,                                                     i cały w plamki i cętki
nie zbliżaj się do niego                                                 Biega najszybciej na świecie
bo to właśnie... (wąż)                                                   Co to  za kocur? Już wiecie? (gepard)














3. Zabawa pantomimiczna - Jestem zwierzęciem egzotycznym.
Dziecko naśladuje odgłosy i ruchy zwierząt wymyślonych przez siebie lub z obrazków z zadania powyżej, Rodzic zgaduje. Następnie można zamienić się rolami.

4. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej - Zaremby "Nosorożce noszą pokrowce"



– Nie macie wyjścia, musimy iść do zoo – zapowiedziała Ada. Reszta rodziny podniosła na nią pytający wzrok. – Wszyscy z przedszkola byli już w ogrodzie zoologicznym i widzieli nosorożca pancernego, tylko nie ja! – Ada uprzedziła pytanie. – Gdybyście czytali gazety, wiedzielibyście, że w naszym zoo urodził się malutki nosorożec – dodała z wyrzutem. – Ależ czytamy... – bąknął tata. – Czytacie, ale nie te, co trzeba – wytknęła mu Ada. I nie ustąpiła, aż usłyszała obietnicę wycieczki do zoo w najbliższą sobotę. Miała szczęście, bo sobotni ranek okazał się bardzo pogodny. Całą drogę z domu do ogrodu zoologicznego Ada i Olek rozmawiali o nosorożcach. – Dlaczego nosorożec pancerny nazywany jest pancernym? Ma pancerz? – spytał Olek.  – Pancerze noszą rycerze – zrymował tata.  – A nosorożce noszą pokrowce – powiedziała Ada i niezmiernie się zdziwiła, że umie rymować, chociaż nigdy się tego nie uczyła. Zanim rodzina doszła do wybiegu dla nosorożców, tata i Ada przećwiczyli umiejętność rymowania wielokrotnie. Zaczęli od pingwinów.  – Pingwiny noszą cekiny – stwierdził tata i skręcił do pingwinów. Mylił się oczywiście. Pingwiny były wystarczająco ładne bez świecących ozdób. Zresztą, cekiny nie pasowałyby do ich wytwornych czarnych i białych piór.   – Kangury noszą kaptury. – Ada skierowała swoje kroki do australijskich torbaczy. Kapturów nie miały, ale torby na brzuchach też są przecież fajne.  – Słonie noszą piwonie – zaryzykował swój rym Olek, ale jego pomysł nie znalazł uznania. „Nie mam talentu do rymowania” – pomyślał ze smutkiem. Na szczęście widok słonia osłodził mu tę porażkę. – Ale nogi! Ale głowa! Ale uszy! Ale trąba! – wykrzykiwał, na przemian z zachwyconą Adą.   – Ale zaraz rozpocznie się karmienie nosorożców – przypomniała mama.   Do nosorożców pancernych było już niedaleko, więc zdążyli na czas. Mamusia nosorożec i jej malec nie mieli na sobie rycerskich pancerzy ani pokrowców, ale ich skóra układała się w wielkie fałdy, które opadały im aż na nogi i wyglądały jak grube łuski.
– Fałdy skóry chronią nosorożce przed atakami tygrysa. – Tata, zanim wybrał się do zoo, przeczytał to, co napisano o nosorożcach pancernych na internetowej stronie warszawskiego ogrodu.  – Ciii – Ada przyłożyła palec do ust, chociaż nosorożce nie zwracały na nią uwagi. Wpatrzone były w opiekuna, który wyjmował z wiadra marchew, połówki jabłek i wkładał je wprost do wielkich paszcz czworonogów. Nosorożce chrupały warzywa i owoce z widoczną przyjemnością, a gdy wiadro było puste, zadowoliły się sianem.  – Spojrzał na mnie! Ten maluch! – wykrzyknęła zachwycona Ada. I zaczęła skakać z radości.  – Co teraz? Żyrafy, które noszą szafy, czy małpiatki w sukienkach w kwiatki? – spytał tata.  – Teraz plac zabaw, później rekiny – zadecydowała Ada. Pod koniec zwiedzania była już bardzo zmęczona. W drodze powrotnej zasnęła w samochodzie, a kiedy tata niósł ją na rękach do domu, wymamrotała: – Fasolki noszą parasolki. Olek wywrócił oczami. „Żeby jej to rymowanie nie zostało na zawsze, bo nie wytrzymam” – pomyślał z niepokojem.

Rozmowa na temat opowiadania.
 − Dlaczego rodzina wybrała się do zoo?
− Jakie zwierzęta zobaczyli przed pójściem do wybiegów nosorożców?
− W co bawili się cały czas?

5. Omówienie wyglądu i zwyczajów nosorożców:



Nosorożec to ssak o masywnej budowie ciała, trójpalczastych kończynach zakończonych kopytkami. Nosorożce mają małe oczy, które są umieszczone po bokach głowy, grubą, pofałdowaną, nagą skórę, róg na głowie, na kości nosowej. Niektóre z nich mają dwa rogi – drugi występuje na czole. U nosorożców bardzo dobrze rozwinięte są słuch i węch. Są one zwierzętami roślinożernymi. Istnieje kilka gatunków nosorożców, np.: nosorożec biały, nosorożec czarny, nosorożec indyjski. Żyją w Azji (3 gatunki) i w Afryce (2 gatunki).

6. Zabawa ruchowa Słonie - dziecko znajduje się w pozycji siadu klęcznego. Na sygnał Rodzica, przechodzi do pozycji na czworakach, z nogami wyprostowanymi w kolanach i wysoko uniesionymi biodrami. Przemieszcza się, wykonując jednocześnie przeniesienie do przodu lewej ręki i lewej nogi, następnie - prawej ręki i prawej nogi. Głowa uniesiona, wzrok skierowany przed siebie.

7. Układanie rymów do nazw zwierząt.
Rodzic mówi nazwy zwierząt, a dzieci próbują dobrać do nich rymy. Np.
pingwiny – maliny, hipopotamy – bramy,
tygrysy – irysy, żyrafa – szafa,
kangury – góry, słonie – konie…
papuga – mruga,

8. Zabawa - Zdania prawdziwe i zdania fałszywe.
Rodzic wypowiada zdania prawdziwe i zdania fałszywe na temat zwierząt. Dzieci odpowiadają
tak, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub nie – jeśli jest fałszywe. Np.
Słoń ma dwie trąby.
Tygrysy są ssakami.
Pingwin jest latającym ptakiem.
Żyrafa ma krótką szyję.
Krokodyl mieszka w gnieździe na drzewie.
Papuga potrafi naśladować ludzki głos.
Nosorożec ma jeden róg .

9. Odkrywanie litery "z,Z". Tradycyjnie Rodzic pyta: Co przypomina mu kształt litery "z,Z"?, Czy mała i wielka litera są takie same?, Jakie wyrazy rozpoczynają się głoską "z"?, Kreślą literą w powietrzu i na stole (podłodze). Czy głoska "z" jest samogłoską czy spółgłoską? 

Dzieci starsze, karty pracy różowe str. 55,56,57 (link poniżej)


Dzieci młodsze, karty pracy pomarańczowe, str. 4,5 (link poniżej) 






10. Karty pracy do wykonania: książki fioletowe str. 28, książki pomarańczowe str. 3




Powodzenia!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.