Zwierzęta z dżungli i sawanny!!!
Szanowni Rodzice, Kochane Dzieci,
witam wszystkich po Świętach, w tym tygodniu przenosimy się do gorącej Afryki :-).
1. Zaczynamy od piosenki "Dżungla":
https://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg
taka wielka dżungla,
poplątane zwoje
dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo – wielkiej dżungli pan.
Ref.: Strusie mu się w pas kłaniają,
małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam,
Ambo tu i tam.
II. Ambo Sambo, doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich,
leśnych ulubieńców
w dłoni coś smacznego
zawsze ma.
Ref.: Strusie mu się...
Rozmowa na temat tekstu piosenki oraz obrazki pomocnicze:
− Co to jest dżungla?
− Jakie zwierzęta żyją w dżungli?
− Jak wygląda bambus?
− Co to są liany?
2. Zagadki o zwierzętach egzotycznych (dziecko może zgadywać lub wskazać na obrazku):
Jest królem lecz nie w koronie, Kot ogromny, pręgowany,
Ma grzywę, choć nie jest koniem. (lew) bywa w cyrku, tresowany. (tygrys)
Chociaż ma torbę, Najodważniejszego
nie jest listonoszem. przestraszyć by mógł.
W swej torbie na brzuchu Ten zwierz co na nosie
własne dzieci nosi. (kangur) ma potężny róg. (nosorożec)
Każdego ZOO jest ozdobą, Ten gad się niczym nie zasłania,
choć nie gra w orkiestrze, choć jest mistrzem maskowania
trąbę nosi z sobą. (słoń) bo kiedy zechce kolor zmienia,
przyjmując barwę otoczenia. (kameleon)
Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję, W kostiumiku czarno - białym,
więc pewnie nie często ją myje. w ZOO ją zobaczyć możesz,
Na sierści ma plamy wzorzyste inna znowu śmiałym krokiem,
wprost z drzew zrywa liście soczyste. (żyrafa) przejść przez jezdnię ci pomoże. (zebra)
Bardzo piękna, kolorowa Z zabaw i figli zwierzak ten znany,
i powtarza różne słowa. (papuga) lubi też bardzo zjadać banany. (małpa)
Ma futerko czarno - białe, Jest podobny do niedźwiadka,
a na głowie uszka małe. przez dzień cały liście żuje.
Ten miś chętnie w trawie siada Żeby z drzewa się nie zsunąć
i bambusem się objada. (panda) mocno gałąź obejmuje. (koala)
Nie chodzi, a pełza, Jest szybki, zwinny, giętki
syczy groźnie wciąż, i cały w plamki i cętki
nie zbliżaj się do niego Biega najszybciej na świecie
bo to właśnie... (wąż) Co to za kocur? Już wiecie? (gepard)
3. Zabawa pantomimiczna - Jestem zwierzęciem egzotycznym.
Dziecko naśladuje odgłosy i ruchy zwierząt wymyślonych przez siebie lub z obrazków z zadania powyżej, Rodzic zgaduje. Następnie można zamienić się rolami.
4. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej - Zaremby "Nosorożce noszą pokrowce"
– Nie macie wyjścia, musimy iść do zoo – zapowiedziała Ada. Reszta rodziny podniosła na nią pytający wzrok. – Wszyscy z przedszkola byli już w ogrodzie zoologicznym i widzieli nosorożca pancernego, tylko nie ja! – Ada uprzedziła pytanie. – Gdybyście czytali gazety, wiedzielibyście, że w naszym zoo urodził się malutki nosorożec – dodała z wyrzutem. – Ależ czytamy... – bąknął tata. – Czytacie, ale nie te, co trzeba – wytknęła mu Ada. I nie ustąpiła, aż usłyszała obietnicę wycieczki do zoo w najbliższą sobotę. Miała szczęście, bo sobotni ranek okazał się bardzo pogodny. Całą drogę z domu do ogrodu zoologicznego Ada i Olek rozmawiali o nosorożcach. – Dlaczego nosorożec pancerny nazywany jest pancernym? Ma pancerz? – spytał Olek. – Pancerze noszą rycerze – zrymował tata. – A nosorożce noszą pokrowce – powiedziała Ada i niezmiernie się zdziwiła, że umie rymować, chociaż nigdy się tego nie uczyła. Zanim rodzina doszła do wybiegu dla nosorożców, tata i Ada przećwiczyli umiejętność rymowania wielokrotnie. Zaczęli od pingwinów. – Pingwiny noszą cekiny – stwierdził tata i skręcił do pingwinów. Mylił się oczywiście. Pingwiny były wystarczająco ładne bez świecących ozdób. Zresztą, cekiny nie pasowałyby do ich wytwornych czarnych i białych piór. – Kangury noszą kaptury. – Ada skierowała swoje kroki do australijskich torbaczy. Kapturów nie miały, ale torby na brzuchach też są przecież fajne. – Słonie noszą piwonie – zaryzykował swój rym Olek, ale jego pomysł nie znalazł uznania. „Nie mam talentu do rymowania” – pomyślał ze smutkiem. Na szczęście widok słonia osłodził mu tę porażkę. – Ale nogi! Ale głowa! Ale uszy! Ale trąba! – wykrzykiwał, na przemian z zachwyconą Adą. – Ale zaraz rozpocznie się karmienie nosorożców – przypomniała mama. Do nosorożców pancernych było już niedaleko, więc zdążyli na czas. Mamusia nosorożec i jej malec nie mieli na sobie rycerskich pancerzy ani pokrowców, ale ich skóra układała się w wielkie fałdy, które opadały im aż na nogi i wyglądały jak grube łuski.
– Fałdy skóry chronią nosorożce przed atakami tygrysa. – Tata, zanim wybrał się do zoo, przeczytał to, co napisano o nosorożcach pancernych na internetowej stronie warszawskiego ogrodu. – Ciii – Ada przyłożyła palec do ust, chociaż nosorożce nie zwracały na nią uwagi. Wpatrzone były w opiekuna, który wyjmował z wiadra marchew, połówki jabłek i wkładał je wprost do wielkich paszcz czworonogów. Nosorożce chrupały warzywa i owoce z widoczną przyjemnością, a gdy wiadro było puste, zadowoliły się sianem. – Spojrzał na mnie! Ten maluch! – wykrzyknęła zachwycona Ada. I zaczęła skakać z radości. – Co teraz? Żyrafy, które noszą szafy, czy małpiatki w sukienkach w kwiatki? – spytał tata. – Teraz plac zabaw, później rekiny – zadecydowała Ada. Pod koniec zwiedzania była już bardzo zmęczona. W drodze powrotnej zasnęła w samochodzie, a kiedy tata niósł ją na rękach do domu, wymamrotała: – Fasolki noszą parasolki. Olek wywrócił oczami. „Żeby jej to rymowanie nie zostało na zawsze, bo nie wytrzymam” – pomyślał z niepokojem.
Rozmowa na temat opowiadania.
− Dlaczego rodzina wybrała się do zoo?
− Jakie zwierzęta zobaczyli przed pójściem do wybiegów nosorożców?
− W co bawili się cały czas?
5. Omówienie wyglądu i zwyczajów nosorożców:
Nosorożec to ssak o masywnej budowie ciała, trójpalczastych kończynach zakończonych kopytkami. Nosorożce mają małe oczy, które są umieszczone po bokach głowy, grubą, pofałdowaną, nagą skórę, róg na głowie, na kości nosowej. Niektóre z nich mają dwa rogi – drugi występuje na czole. U nosorożców bardzo dobrze rozwinięte są słuch i węch. Są one zwierzętami roślinożernymi. Istnieje kilka gatunków nosorożców, np.: nosorożec biały, nosorożec czarny, nosorożec indyjski. Żyją w Azji (3 gatunki) i w Afryce (2 gatunki).
6. Zabawa ruchowa Słonie - dziecko znajduje się w pozycji siadu klęcznego. Na sygnał Rodzica, przechodzi do pozycji na czworakach, z nogami wyprostowanymi w kolanach i wysoko uniesionymi biodrami. Przemieszcza się, wykonując jednocześnie przeniesienie do przodu lewej ręki i lewej nogi, następnie - prawej ręki i prawej nogi. Głowa uniesiona, wzrok skierowany przed siebie.
7. Układanie rymów do nazw zwierząt.
Rodzic mówi nazwy zwierząt, a dzieci próbują dobrać do nich rymy. Np.
pingwiny – maliny, hipopotamy – bramy,
tygrysy – irysy, żyrafa – szafa,
kangury – góry, słonie – konie…
papuga – mruga,
8. Zabawa - Zdania prawdziwe i zdania fałszywe.
Rodzic wypowiada zdania prawdziwe i zdania fałszywe na temat zwierząt. Dzieci odpowiadają
tak, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub nie – jeśli jest fałszywe. Np.
Słoń ma dwie trąby.
Tygrysy są ssakami.
Pingwin jest latającym ptakiem.
Żyrafa ma krótką szyję.
Krokodyl mieszka w gnieździe na drzewie.
Papuga potrafi naśladować ludzki głos.
Nosorożec ma jeden róg .
9. Odkrywanie litery "z,Z". Tradycyjnie Rodzic pyta: Co przypomina mu kształt litery "z,Z"?, Czy mała i wielka litera są takie same?, Jakie wyrazy rozpoczynają się głoską "z"?, Kreślą literą w powietrzu i na stole (podłodze). Czy głoska "z" jest samogłoską czy spółgłoską?
Dzieci starsze, karty pracy różowe str. 55,56,57 (link poniżej)
Dzieci młodsze, karty pracy pomarańczowe, str. 4,5 (link poniżej)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.