1. Kochane Filemonki! Dziś poznamy kolejne pożyteczne zwierzęta, a mianowicie spróbujcie zgadnąć:
Pracowitsze są od ludzi,
wstają, gdy je słonko zbudzi.
Zorganizowane jak żołnierze,
każda coś do pyszczka bierze –
igły sosny lub źdźbła słomy.
Co to za zwierzęta? Wiesz, tylko pomyśl! (mrówki)
2. Omówienie budowy mrówki:
Mrówki mają smukłe ciało, dużą głowę, wąski i wydłużony tułów, odwłok jajowaty, duży, czułki kolankowato załamane, narząd gębowy, gryzący, szczęki dolne przystosowane do zlizywania cieczy. Nogi mają cienkie i długie. Królowa ma skrzydła, robotnice ich nie mają. Samice żyjące krótko mają skrzydła. Królowe i samice tracą skrzydła po okresie godowym.
3. Zachęcam wszystkie dzieci do obejrzenia filmiku edukacyjnego o mrowisku oraz utrwalenie wiadomości o ślimaku:
Na podstawie karty pracy w fioletowej książce str. 42. (link poniżej), proszę o przeczytanie z dzieckiem lub samodzielnie przez dziecko wyrazu "mrowisko". Obejrzyj mrowisko, pokoloruj mrówki, posłuchaj informacji:
Mrówki tworzą duże społeczeństwa, w których każdy osobnik jest podporządkowany interesom całej kolonii (wykonuje ściśle określone funkcje). Jedynym obowiązkiem królowej jest składanie jaj. Najwięcej w mrowisku jest robotnic.Wykonują one wszelkie prace: dostarczają pożywienie, sprzątają, bronią przed obcymi, opiekują się potomstwem.
Odpowiedz na pytanie: Dlaczego mrówki nazywamy czyścicielami lasu?
4. Zajęcia gimnastyczne. W piątki jak wszystkie Filemonki wiedzą mamy zajęcia gimnastyczne, podaję propozycje do ćwiczeń ruchowych, potrzebna będzie jedna pusta butelka (mała):
- Pracowita mrówka - dziecko porusza się na czworakach, na hasło: Mrówka wraca do mrowiska, dziecko idzie w kierunku, które wcześniej oznaczone zostało mrowiskiem,
- ćwiczenie mięśni brzucha - Jak najdalej w przód - dziecko siedzi w siadzie prostym, butelkę trzyma w obu rękach. Wykonuje skłon tułowia w przód, sięgając rękami z butelką jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste),
- skręty - Na prawo, na lewo - dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, trzymając butelkę na głowie, przytrzymując ją rękami, łokcie na zewnątrz. Wykonują skręty tułowia w prawo, w lewo; co pewien czas wykonują kilka rzutów i chwytów butelki,
- skrętoskłony - Witamy stopy - dziecko siedzi w siadzie rozkrocznym, butelkę trzyma oburącz w górze, wykonuje skrętoskłon do lewej stopy, wyprost, następnie do prawej (podczas ćwiczenia dziecko stara się nie zgnać kolan, butelkę trzyma obiema rękami),
- ćwiczenie mięśni grzbietu - Oglądamy butelkę - dziecko w leżeniu przodem, trzyma butelkę w obu rękach, przed głową, unosi głowę, prostuje ręce, ogląda butelkę, wytrzymuje przez chwilę, wraca do leżenia, odpoczywa,
- ćwiczenia mięśni brzucha - Spotkanie - dziecko w leżeniu tyłem trzyma butelkę w obu rękach wyciągniętą za głową, jednocześnie wznosząc obie nogi i ręce, dążą do pozycji spotkania nóg z butelką, potem wracają do pozycji wyjściowej,
- ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha - Z nóg do rąk - dziecko w leżeniu tyłem, butelkę trzyma pomiędzy stopami, przekazuje butelkę do rąk , za głowę i powraca do siadu, powtarza kolejno,
- bieg - Postaw butelkę - dziecko biega z butelką w różnych kierunkach, na hasło: stop, dziecko stawia butelkę na podłodze tak, aby się nie przewróciła,
- ćwiczenia przeciw płaskostopiu - Sprytne stopy - dziecko siedzi w siadzie prostym podpartym, butelkę ma pomiędzy stopami (pionowo), krąży nim obunóż w prawo, w lewo,
- wałkuje butelkę: raz jedną stopą, raz drugą,
- w siadzie podpartym: chwyta stopami butelkę i podnosi ją do góry.
5. Karty pracy do wykonania książki fioletowe str. 43
oraz karty pracy książka pomarańczowa str. 18, 19
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.