poniedziałek, 20 kwietnia 2020

Wiosna na wsi!!!

Kochane Filemonki,
dziś zaczynamy kolejny tydzień edukacji w domu.  Głównym tematem naszych zajęć będą znów zwierzęta, ale tym razem skupimy się na zwierzętach mieszkających w gospodarstwach wiejskich. Poznamy także kolejną literę "Ż,ż".

1. Gimnastyka (można ją wykonywać, każdego dnia):
- zabawa orientacyjno - porządkowa "Przestraszone kurczątka" - dziecko swobodnie porusza się w różnych kierunkach pokoju, na hasło: Uwaga, kot! ucieka do "kurnika" (wyznaczonego miejsca w pokoju), wydając odgłosy: pi, pi, pi. Hasło: Nie ma kota, jest sygnałem do ponownego wykonywania ruchów;
- ćwiczenie dużych grup mięśniowych "Kaczuszki szukają ziarenek" - dziecko chodzi po pokoju małymi krokami, kołysząc się na boki, co pewien czas wykonuje skłon tułowia w przód - zbiera ziarenka - i prostuje się;
- ćwiczenia tułowia "Kogut zasypia" (skłony) - dziecko siedzi w siadzie klęcznym, wykonuje skłon tułowia w dół, z dotknięciem głową kolan - kogut chowa głowę w piórka, potem powoli prostuje się i ustawia głowę prosto;
- ćwiczenie równowagi "Na grzędzie" (potrzebny będzie kawałek sznurka) - dziecko jest kurką, przechodzi, stawiając nogę za nogą, po sznurku, tak aby z niego nie spaść;
- zabawa do rymowanki "Na podwórku" - dziecko maszeruje po obwodzie koła z rytmicznym klaskaniem i powtarzaniem rymowanki:
Na podwórku jest wesoło,
wiele zwierząt chodzi w koło.
Ko, ko, ko i kwa, kwa, kwa
niech zabawa dalej trwa.

2. Słuchanie piosenki "Na podwórku" (link poniżej):

https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs&t=35s


1.  Na podwórku na wsi  
     jest mieszkańców tyle, 
     że aż gospodyni  
     trudno zliczyć ile.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki, 
         i indyki, i indyczki
         Jest tu kwoka z kurczętami,  
         mama kaczka z kaczętami.
         Piękny kogut Kukuryk  
         i kot Mruczek,   
         i pies Bryś.
        Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,  
         hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –  podwórkowy chór.

 2.  Koń kasztanek w stajni,
      a w oborze krowa,    
      tam w zagrodzie owce 
      i brodata koza. 

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

3.  A tu są króliki:
     i duże i małe,  
     łaciate i szare, 
     i czarne i białe

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

Pytania dotyczące tekstu piosenki:
- Gdzie mieszkają zwierzęta, o których jest mowa w piosence?
 - Jakie zwierzęta mieszkają w wiejskiej zagrodzie?


3. Słuchanie opowiadania M. Stękowskiej - Zaremby (można przeczytać z dzieckiem, można skorzystać z linku do opowiadania). Najpierw jednak proszę z dzieckiem porozmawiać o znaczeniu słowa "uparty".  Rodzic pyta:
- Kogo nazywamy upartym?
- Czy zwierzęta też mogą być uparte?
- Czy znasz jakieś zwierzęta uparte?

https://www.youtube.com/watch?v=XeF5X7sbWiQ





Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży.
Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona.
– Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam
wszystkie wiejskie zwierzęta? – wypytywała tatę.
– Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni
i źrebiąt – dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata.
Mama tylko się uśmiechnęła. – Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem
supermamą.
– Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza – ciągnął tata żartobliwym tonem.
Samochód wjechał na podwórko. Ada i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast zaczęli się rozglądać za zwierzętami.
– Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce
i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść.
Wybrała się więc na spacer po podwórku.
– Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki i kaczęta. Ada
z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, „przybijemy piątkę?”.
– Ojej, jaka piękna kózka! – Ada usłyszała zachwycony głos mamy.
– To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek.
– Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama.
Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały ją z każdej strony... i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę
mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony.
– Lubi czerwony kolor – stwierdziła z zadowoleniem mama.
– Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie – powiedział tata.
Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami.
– Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu
– powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz – dodała uspokajająco.
Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało
jej na krok.
– Idź sobie – odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak
magnes.
– Nie bój się, mamo – Ada dodała mamie otuchy.
– Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż-tuż
i wojowniczo stroszył pióra.
– Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika, uparciuchu.
– No właśnie! – powiedziała stanowczo mama.
Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do kurnika. Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć
do uli w sadzie.
Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać
się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu
czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż
bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot.
Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie
płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co
prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował.
– Oczko ci ucieka, łap je! – zażartował tata na widok żony.
– To nic takiego. Wykiwałam koguta – powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama.
Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował
w sadzie.

Rozmowa na temat opowiadania:
− Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?
− Z kim bawił się Olek?
− Co robiła Ada?
− Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?
− Czym zajęli się tata z wujkiem?
 − Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?

4. Oglądanie książek, albumów, zdjęć w domowych biblioteczkach na temat zwierząt wiejskich, następnie  rozmowa z dziećmi na temat wyglądu, zwyczajów i charakterystycznych głosów, które wydają te zwierzęta, można skorzystać ze zdjęć poniżej. Zachęcam także do zobaczenia filmu edukacyjnego na temat zwierząt żyjących na wsi:
















5. Układanie zdań na temat zwierząt z wiejskiego podwórka (na podstawie np. obrazków zamieszczonych w zadaniu wyżej). Zabawę rozpoczyna Rodzic, wypowiadając pierwsze zdanie np. Kot miauczy i ma cztery łapy tak jak pies. Następne zdanie układa dziecko.

6. Zabawa Jakie jest zwierzę?
Rodzic pyta: Jakie (jaka) jest ? -podając nazwę zwierzęcia, dziecko wymyśla określenia. Np.:
Jaka jest kura? (mała, głośna...)
Jaki jest kogut? (szybki, głośny...)
Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna...)
Jaka jest krowa? (duża, łagodna, spokojna...)
Jaki jest koń? (duży, szybki, groźny...).

7. Odkrywanie litery "Ż,ż" (szczególnie dzieci starsze) książki różowe, str. 68,69,70,71. 
Określanie: Do jakiej litery jest podobna litera "Ż,ż"? Jakie wyrazy rozpoczynają się głoską ż? Ćwiczenia z kreśleniem w powietrzu i na dywanie. 



Dzieci młodsze, książki pomarańczowe, cz. 4, str. 60, 61



Dla chętnych:
8. Karty pracy:
książki fioletowe, cz. 4, str. 4,5,6.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=7


Karty pracy, książki pomarańczowe, cz. 4, str. 62,63.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_4/mobile/index.html#p=64
Powodzenia!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.