Tyle stóp, tyle kroków!!!
Dzień dobry
wszystkim dzieciom!!!
1. Wysłuchanie wiersza T.
Fiutowskiej „Podwórkowa awantura”:
Rodzic czyta
dziecku wiersz z odpowiednią intonacją, zwraca uwagę na głosy
jakie wydawały zwierzęta. Wyjaśnia niezrozumiałe zwroty, a
następnie pyta:
- Które
zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
- Jakie zwierzę
próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?
Kura gdacze,
kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut
pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a
indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość
awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już
słychać go z daleka.
Koza meczy:
mee, mee, mee…
– Czego psisko
mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury!
– Powiedziała,
co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
–
Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta
koza groźna była.
2. Zadania matematyczne –
klasyfikowanie.
Kształtowanie
pojęć w umysłach dziecięcych bazuje na klasyfikacji. Im
sprawniej dziecko klasyfikuje, tym łatwiej zrozumieć mu
rzeczywistość, porządkować ją i nazywać. Dlatego dziś
wybrałam dla dzieci ćwiczenia w segregowaniu oraz definiowaniu
(słowne określanie przedmiotu, wymieniając jego ważne cechy). Do
tego ćwiczenia będą nam potrzebne obrazki zwierząt wiejskich
(poniżej) oraz obrazki z płotkiem (3szt.) lub koszyczki, obręcze
coś w czym można utworzyć zbiór danej cechy, aby posegregować.
A) Rozkładamy
przed dzieckiem obrazki zwierząt wiejskich oraz w jego zasięgu np.
obręcze. Jeżeli dziecko będzie chciało może liczyć ilość
zwierząt i porównywać je. Mówimy żeby, dziecko dokładnie
obejrzało i podzieliło zwierzęta ze względu na ilość nóg?
B) Podziel
zwierzęta na to co mają na głowie? (uszy, rogi, gładkie)
C) Podziel
zwierzęta na to co mają na skórze?
D) Podziel
zwierzęta na zakończenie ich kończyn (nóg)?
E) Podziel
zwierzęta, na te które wykluwają się z jaj i pozostałe?
F) Podziel zwierzęta na ze względu na wielkość? (małe,duże, mogą też być średnie)
Możecie Państwo wymyślić kolejne zadania to są przykłady. Poniżej zwierzęta i obrazek z płotkiem jako zbiór (można wykorzystać coś innego).
3. Opowieść ruchowa przy muzyce
„Wycieczka na wieś”:
Będą potrzebne
nagranie wesołej melodii oraz bębenek (klaśnięcie w ręce).
Nadeszła wiosna.
Na wsi jest zielono i radośnie. (Dzieci maszerują za N. w rytmie
wybranego przez niego nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską
zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy,
świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (N. wymienia nazwy gatunków
zwierząt, dzieci naśladują ich charakterystyczne głosy).
Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje
gniazdo. (Dzieci robią daszek nad oczami, spoglądają w górę.
Następnie w rytmie bębenka poruszają się za N., naśladując
charakterystyczne ruchy i klekot bociana). Za płotem gospodarstwa
widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy
zbóż. (Dzieci przechodzą do przysiadu, słychać ciche dźwięki
bębenka. Na hasło: Rośniemy, dźwięki stają się coraz
głośniejsze, dzieci powoli wstają). Na łące pojawiają się
zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie.
Widać ich duże uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do
podskoków – dzieci naśladują ruchy zajączków. Ponownie słychać
nagranie wesołej melodii). W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich
kielichy otwierają się do słoneczka. (Unoszą ręce w górę,
naśladują otwierające się do słońca kielichy kwiatów). Za
domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając
świergotu ptaków. (Dzieci kładą się na plecach. Umieszczają
ręce na przeponie i miarowo oddychają).
4. Długi,
krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.
Ćwiczenia
dotyczące zrozumienia stałości miary. Potrzebne będą: osiem odcinków takich samych wełny lub bibuły w dwóch różnych kolorach.
Rodzic układa z wełny dwie drogi (każda składa
się z czterech odcinków wełny w tym samym kolorze, np. droga czerwona i
droga żółta).
Dwie drogi równoległe.
Rodzic pyta:
− Czy obie
drogi mają taką samą długość?
Jedna z dróg zakręca.
− Czy teraz
drogi mają taką samą długość?
− Dlaczego uważacie, że
czerwona droga jest dłuższa?
Rodzic wraca jeszcze
raz do pierwszego przypadku.
− Czy drogi mają taką samą długość?
− Dlaczego tak uważasz?
Jedna z dróg zakręca.
− Czy drogi
nadal mają taką samą długość?
− Jak można udowodnić, że są
tej samej długości?
(Drogi mają taką samą długość, bo nadal
są te same cztery skakanki, tylko przesunięte).
Mierzenie
szerokości dywanu stopa za stopą.
Dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce
jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy), następnie wykonuje to Rodzic. Rodzic zadaje pytanie:
−
Dlaczego wyszły wam różne wyniki?
− Czy wasze stopy są
jednakowej długości?
Mierzenie długości dywanu krokami.
Dziecko mierzy długość dywanu krokami, które głośno
liczy. Następnie wykonuje to samo Rodzic.Rodzic zadaje pytanie:
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Z czym jest
związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).
Pokaz
linijki, miarki krawieckiej. Rodzic mierzy linijką
długość małego dywanu.
5. Narysuj swoje ulubione zwierzę wiejskie.
Tak jak już wspomniałam w temacie o zwierzętach egzotycznych, tak i tu poproszę dzieci o narysowanie, namalowanie swojego ulubionego zwierzęcia wiejskiego lub tego, które najbardziej go interesuje, można kilka. Chętnie zobaczę Wasze prace Filemonki, zachęcam do wysłania na maila grupy: grupa.filemonki@wp.pl
6. Karty pracy, książki fioletowe, cz. 4, str. 7,8,9.
Karty pracy, książki pomarańczowe, cz. 4, str. 68,69
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.