wtorek, 21 kwietnia 2020


Tyle stóp, tyle kroków!!!

Dzień dobry wszystkim dzieciom!!!

1. Wysłuchanie wiersza T. Fiutowskiej „Podwórkowa awantura”:

Rodzic czyta dziecku wiersz z odpowiednią intonacją, zwraca uwagę na głosy jakie wydawały zwierzęta. Wyjaśnia niezrozumiałe zwroty, a następnie pyta:
- Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
- Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?



Kura gdacze, kaczka kwacze –  
                                                             goni kurę mokrą raczej. 
Gęś też syczy, kogut pieje. 
Gwałtu! Rety! Co się dzieje? 
Ryczy krowa, świnia kwiczy, 
a indyk się rozindyczył. 
Kot mysz goni, głośno miauczy.
 – Dość awantur! Już wystarczy! 
Tak pies Burek głośno szczeka 
i już słychać go z daleka. 
Koza meczy: 
mee, mee, mee… 
– Czego psisko mądrzy się? 
Dla ochłody – wiadro wody 
poleją na głowy, brody! 
Wyszły z mody awantury! 
A sio, gęsi, a sio, kury! 
– Powiedziała, co wiedziała, 
białą brodą pokiwała, 
pochyliła nisko rogi. 
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi! 
Awantura się skończyła, 
bo ta koza groźna była.

2. Zadania matematyczne – klasyfikowanie.
Kształtowanie pojęć w umysłach dziecięcych bazuje na klasyfikacji. Im sprawniej dziecko klasyfikuje, tym łatwiej zrozumieć mu rzeczywistość, porządkować ją i nazywać. Dlatego dziś wybrałam dla dzieci ćwiczenia w segregowaniu oraz definiowaniu (słowne określanie przedmiotu, wymieniając jego ważne cechy). Do tego ćwiczenia będą nam potrzebne obrazki zwierząt wiejskich (poniżej) oraz obrazki z płotkiem (3szt.) lub koszyczki, obręcze coś w czym można utworzyć zbiór danej cechy, aby posegregować. 

A) Rozkładamy przed dzieckiem obrazki zwierząt wiejskich oraz w jego zasięgu np. obręcze. Jeżeli dziecko będzie chciało może liczyć ilość zwierząt i porównywać je. Mówimy żeby, dziecko dokładnie obejrzało i podzieliło zwierzęta ze względu na ilość nóg?
B) Podziel zwierzęta na to co mają na głowie? (uszy, rogi, gładkie)
C) Podziel zwierzęta na to co mają na skórze?
D) Podziel zwierzęta na zakończenie ich kończyn (nóg)?
E) Podziel zwierzęta, na te które wykluwają się z jaj i pozostałe?
F) Podziel zwierzęta na ze względu na wielkość? (małe,duże, mogą też być średnie) 

Możecie Państwo wymyślić kolejne zadania to są przykłady. Poniżej zwierzęta i obrazek z płotkiem jako zbiór (można wykorzystać coś innego).







3. Opowieść ruchowa przy muzyce „Wycieczka na wieś”:
Będą potrzebne nagranie wesołej melodii oraz bębenek (klaśnięcie w ręce).

Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dzieci maszerują za N. w rytmie wybranego przez niego nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (N. wymienia nazwy gatunków zwierząt, dzieci naśladują ich charakterystyczne głosy). Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dzieci robią daszek nad oczami, spoglądają w górę. Następnie w rytmie bębenka poruszają się za N., naśladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana). Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dzieci przechodzą do przysiadu, słychać ciche dźwięki bębenka. Na hasło: Rośniemy, dźwięki stają się coraz głośniejsze, dzieci powoli wstają). Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do podskoków – dzieci naśladują ruchy zajączków. Ponownie słychać nagranie wesołej melodii). W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Unoszą ręce w górę, naśladują otwierające się do słońca kielichy kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dzieci kładą się na plecach. Umieszczają ręce na przeponie i miarowo oddychają).

4. Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.
 Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary.  Potrzebne będą: osiem odcinków takich samych wełny lub bibuły w dwóch różnych kolorach.
 Rodzic  układa z wełny dwie drogi (każda składa się z czterech odcinków wełny w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta). 



Dwie drogi równoległe
Rodzic pyta: 
− Czy obie drogi mają taką samą długość?
 Jedna z dróg zakręca.



− Czy teraz drogi mają taką samą długość?
 − Dlaczego uważacie, że czerwona droga jest dłuższa?

Rodzic wraca jeszcze raz do pierwszego przypadku.



 − Czy drogi mają taką samą długość?
 − Dlaczego tak uważasz? 
Jedna z dróg zakręca.

− Czy drogi nadal mają taką samą długość?
 − Jak można udowodnić, że są tej samej długości?

 (Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery skakanki, tylko przesunięte). 

Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą. 
 Dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy), następnie wykonuje to Rodzic.  Rodzic zadaje pytanie:
− Dlaczego wyszły wam różne wyniki? 
− Czy wasze stopy są jednakowej długości? 

 Mierzenie długości dywanu krokami. 
 Dziecko mierzy długość dywanu krokami, które głośno liczy. Następnie wykonuje to samo Rodzic.Rodzic zadaje pytanie:
 − Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
 − Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).

 Pokaz linijki, miarki krawieckiej. Rodzic mierzy linijką długość małego dywanu.



5. Narysuj swoje ulubione zwierzę wiejskie.
Tak jak już wspomniałam w temacie o zwierzętach egzotycznych, tak i tu poproszę dzieci o narysowanie, namalowanie swojego ulubionego zwierzęcia wiejskiego  lub tego, które najbardziej go interesuje, można kilka. Chętnie zobaczę Wasze prace Filemonki, zachęcam do wysłania na maila grupy: grupa.filemonki@wp.pl




6. Karty pracy, książki fioletowe, cz. 4, str. 7,8,9.





Karty pracy, książki pomarańczowe, cz. 4, str. 68,69



Życzę miłej edukacji!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.