Szanowni Rodzice, Kochane Filemonki,
dzień dobry wszystkim po weekendzie. W tym tygodniu będziemy rozmawiać o majowej łące, która jest w pełni życia, rośliny rozkwitnięte, mnóstwo zwierząt i owadów. Zapraszam do zajęć!
1. Ćwiczenia poranne:
- zabawa Owady na łące - dziecko porusza się w różnych kierunkach po pokoju na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie. Na klaśnięcie w dłonie przykuca - owad odpoczywa na kwiatach. Na dwa klaśnięcia ponownie porusza się po pokoju.
- ćwiczenia dużych grup mięśniowych- Bukiety kwiatów - dziecko spaceruje po łące, co pewien czas schyla się i zrywa kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów, zatrzymuje się i podnosi do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentując swój bukiet.
- zabawa ruchowa z elementami równowagi- Bocian chodzi po wysokiej trawie - dziecko chodzi po pokoju, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymuje się, staje na jednej nodze, drugą opartą ma o kolano nogi, na której stoi. Porusza złączonymi ze sobą rękami i powtarzając słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
- zabawa ruchowa z elementami skoków - Żabki - dziecko - żabka porusza się, skacząc w przysiadzie.
- zabawa bieżna - Próbuję złapać motyla - dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło: Hop! wyskakuje w górę z klaśnięciem nad głową.
- dziecko maszeruje we wspięciu na palcach - wysoko, a następnie nisko - w przysiadzie.
2. Słuchanie piosenki "Wiosna na łące" (link poniżej):
https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw
I. Dziś na łąkę przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
II. Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki…
III. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.
Ref.: Ptaki…
Rozmowa na temat tekstu piosenki. Rodzic pyta:
− Kto przybył na łąkę?
− Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?
− Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?
− Wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosence.
3. Oglądanie obrazków (karty pracy, książki fioletowe, str. 36, 37; książki pomarańczowe, str. 30, 31) oraz fotografii poniżej. Określanie, co dzieje się na łące w maju, oglądanie zwierząt oraz nazywanie ich.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=39
Zwierzęta na łące oraz filmiki edukacyjne o mieszkańcach łąki:
pająk
żaba
bocian
pasikonik zielony
trzmiel
szerszeń
kret
mysz polna
pszczoła
osa
motyl
ślimak
świerszcz polny
biedronka
4. Zabawa rytmiczno - artykulacyjna na podstawie wiersza T. Fiutowskiej "Żabie łapki":
Dziecko wraz z Rodzicem, stają naprzeciwko siebie i powtarzają tekst, ilustrując go ruchem.
Dwie zielone małe żabki,
tak nad stawem grają w łapki:
jedną łapką podnoszą prawą rękę ugiętą w łokciu, klap, klap, klap. uderzają o prawą dłoń partnera,
Drugą łapką podnoszą lewą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderzają o lewą dłoń partnera,
Potem dwiema podnoszą obie ręce ugięte w łokciach, klap, klap, klap. uderzają w obie dłonie partnera,
Ty, bocianie przykucają i grożą bocianowi, poruszając nas nie łap! wskazującym palcem.
5. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej - Zaremby "Zabawa w chowanego":
Opowiadanie "Zabawa w chowanego"
Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.
– Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.
Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza! Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód.
Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych tak samo zielone jak żabka.
„To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.
O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.
– I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny.
„Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego. – Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała.
Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.
– Jest! Widzę cię, motylku!
Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.
– Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.
– Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.
– To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.
– Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. – Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też.
Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka.
Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki.
Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła. A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic pyta:
− W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?
− Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?
− Co to jest barwa ochronna?
Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.
Polecam także bajkę edukacyjną "Wędrówki Skrzata Borówki - Łąka" (wytłumaczone jest także ubarwienie ochronne):
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
6. Zabawa ruchowa "Żabie zabawy":
Na hasło: Żabka skacze, dziecko naśladuje żabie skoki, na hasło: żabki pływają, wykonuje siad klęczny, chowa głowę w ramionach, pochyla się do przodu.
7. Majowa łąka - ilustrowanie ruchem i głosem opowiadania:
Był piękny wiosenny dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer na pobliską łąkę (dziecko maszeruje w różnych kierunkach). Słońce mocno świeciło, a wiatr rozdmuchiwał nasiona mniszka pospolitego i innych roślin (dziecko chodzi na czworakach i dmucha na rośliny). Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatkami, szukając najpiękniejszych okazów, aby zebrać z nich nektar (dziecko lata jak pszczółka, machając rękami – skrzydełkami), wesoło bzyczały, nawołując się nawzajem (naśladuje bzyczenie pszczół: bzz, bzz, bzz). Na listkach koniczyny siedziały koniki polne, poruszając śmiesznie łapkami, z których strząsały resztki porannej rosy (dziecko siedzi, porusza w dowolny sposób kończynami), cykając cichutko (naśladuje dźwięk: cyt, cyt). Nagle, zupełnie nie wiadomo skąd, pojawiły się żaby (dziecko naśladuje skakanie żabek), które kumkały głośno (naśladje kumkanie: kum, kum, kum), jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie zdenerwowane, bo na łące pojawiła się para bocianów. Chodziły, wysoko unosząc nogi (naśladuje chód bociana), z szeroko rozłożonymi skrzydłami, i rozglądały się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się, szukając czegoś w trawie. Ponieważ niczego nie mogły znaleźć – klekotały ze złością (naśladuje głos bocianów – kle, kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek, śpiewając wiosenną piosenkę (naśladuje śpiew skowronka:– dzyń, dzyń, dzyń), odpowiadał mu wróbel (naśladuje głos wróbla: – ćwir, ćwir, ćwir), który przysiadł zmęczony na pobliskim drzewie w poszukiwaniu pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały one niedaleko w gniazdku, piszcząc:… (naśladuje kwilenie piskląt: pi, pi, pi), aby jak najszybciej przyniósł im coś do jedzenia. Dzieci już miały wracać do przedszkola, kiedy zobaczyły ślimaka, który wolno sunął po trawie. Gdy tylko napotkał na jakąś przeszkodę, szybko chował się do domku, który niósł na grzbiecie. Dopiero po chili wystawiał głowę i rozglądał się dookoła (dziecko naśladuje zachowanie ślimaka). Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatkach (dziecko naśladuje ruch latających motyli). Przyglądała im się z zaciekawieniem wrona, siedząca na pobliskiej wierzbie i głośno kracząca z zachwytu (naśladuje krakanie: krrrra, krrr). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą , kwiatami i gałązkami drzew, szumiąc wesołe piosenki szszsz… szszsz… szszuuu…(wydaje szumiące dźwięki, kołysząc uniesionymi rękami). Dzieci były zadowolone ze spaceru. Wróciły pełne wrażeń do przedszkola (maszeruje), gdzie czekał już na nie pyszny obiadek.
8. "Barwy ochronne" - praca plastyczna:
Zadaniem dziecka jest narysowanie wybranego przez siebie mieszkańca łąki wśród takiego otoczenia, aby zwierzę było jak najtrudniej rozpoznać. Można mieszkańca łąki narysować kredkami, pastelami, farbami, a pozostałe jego otoczenie wykonać innymi, dowolnymi technikami lub wykonać jedną metodą np. kredkami czy farbami. Czekam na Wasze prace, czy będę umiała rozpoznać na nim zwierzę :-) Poniżej umieściłam fotografie kamuflażu zwierząt, powinny pomóc dziecku w wykonaniu tej pracy :-)
9. Rozwiązanie zagadek B. Formy:
Wiosną i latem się pojawia,
kiedy ranek nastaje
jej kropelki są na kwiatkach,
listkach i na trawie. (rosa)
Na niebie jej barwy
pięknie się mienią,
jak most ogromny
łączy niebo z ziemią. (tęcza)
Błyszczący na jej plecach
płaszczyk czerwony,
czarnymi kropkami
pięknie ozdobiony. (biedronka)
Rozciąga policzki
jak woreczki małe.
Zimowe zapasy
przenosi w nich całe.
Na czas mroźnej zimy,
gromadzi je w norze.
Ma miłe futerko,
znacie go może? (chomik)
Ma barwne skrzydła,
fruwa nad łąką
i bardzo lubi,
gdy świeci słonko. (motyl)
Jak się ten owad nazywa?
Przez cały dzień pracuje.
Na plecach nosi ciężary,
kopiec wielki buduje. (mrówka)
10. Karty pracy, książka różowa, str. 73
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania-pisania/mobile/index.html#p=75
karty pracy, książka pomarańczowa, cz. str. 28, 29
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf
Pozdrawiam i życzę miłego tygodnia!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.