wtorek, 19 maja 2020

Motyle i kwiaty!

Witam Kochane Dzieci i Szanownych Rodziców. Zaczynamy!

1. Opowieść ruchowa przy muzyce - rozwijanie zdolności prawidłowego operowania oddechem.
Potrzebne będzie nagranie muzyki i pogodnym charakterze.
Rodzic zwraca się do dziecka:
− Nastała wiosna. Dzisiaj wybierzemy się na łąkę.
Dziecko spaceruje za Rodzicem, w określonym kierunku w rytmie nagrania muzyki o pogodnym charakterze. Podczas przerwy w muzyce Rodzic mówi:
− Jak tutaj pięknie! Tyle kwiatów i miękka, świeża trawa!
Dziecko nabiera powietrza nosem, wydycha ustami na samogłosce – ooo! i sylabie aaaach!
 Ponownie maszeruje w rytmie nagrania muzycznego. Podczas przerwy w muzyce Rodzic kontynuuje:
 − Czy czujecie, jak pachną kwiaty i kwitnące krzewy?
Dziecko zatrzymuje się, nabiera powietrza nosem, a wypuszcza ustami, naśladując wąchanie kwiatów. Następnie udają kichnięcie.
 Ponownie maszeruje. Rodzic mówi:
 − Pora odpocząć. Kładziemy się na trawie i powoli oddychamy.
Dziecko wykonuje wdech nosem, wydech ustami, następnie wdech ustami i wydech ustami.
 − Zasypiamy, słuchamy wiosennej muzyki.
W tle słychać cichą muzykę. Dziecko miarowo oddycha, z dłońmi ułożonymi na przeponie.
− Zaczyna powiewać wiatr. Szumi trawa. Wiatr wieje coraz mocniej.
Dziecko przechodzi do pozycji stojącej. Nabiera powietrza nosem i wypuszcza je, równocześnie wypełniając powietrzem policzki.

2. Rozmowa na temat łąki:
Rodzic pyta dziecko:
- Co możemy zobaczyć na łące?
- Jakie zwierzęta mieszkają na łące?

Rodzic wyjaśnia dziecku, że dziś skupimy się na tych mieszkańcach łąki, które są owadami. Niech dziecko wymieni owady, które zna.  Polecam także filmik o owadach:

https://www.youtube.com/watch?v=zXj4AyotYzc


Rodzic zadaje pytania, dziecko próbuje odpowiedzieć, następnie Rodzic wyjaśnia:
− Dlaczego konik polny ma tak zbudowaną nogę?

Konik polny jest zwany również skoczkiem. Skakanie ułatwiają mu tylne nogi. Dźwięki wydaje poprzez pocieranie ostatniej pary nóg (na udach znajdują się specjalne guzki) o swoje skrzydła (na brzegach, których znajduje się gruba, sztywna żyłka. Wydaje ultradźwięki. Człowiek jest w stanie usłyszeć jedynie „cykanie”.

− Po co motylowi trąbka?


Motyle odżywiają się głównie pyłkiem kwiatowym. Ssawka inaczej trąbka, to długa rurka, którą owad zwija i ukrywa pod spodem głowy. Ułatwia motylowi zjadanie pyłku z kwiatów, które mają kształt kielicha. Za pomocą ssawki może pić również wodę.

− Dlaczego biedronka ma kropki i czym się żywi?

Liczba kropek, ich barwa, kształt i rozmieszczenie jest cechą gatunkową. Biedronka siedmiokropka ma ich siedem, czarnych na tle pomarańczowych (u pokolenia zimującego) lub jasnoczerwonych (u pokolenia letniego) skrzydeł. Biedronka dwukropka ma dwie kropki. Kontrastowe ubarwienie, np. czerwono-czarne lub żółto-czarne, jest sygnałem i oznacza: Nie dotykaj mnie! Biedronka, jak wszystkie chrząszcze, posiada dwie pary skrzydeł. Pierwsza para wykształcona jest w postaci grubych pokryw, które ochraniają błoniaste skrzydła drugiej pary. Biedronki to zwierzęta drapieżne.  Są sprzymierzeńcami człowieka w walce ze szkodnikami roślin, zwłaszcza z mszycami.

− Jak zbudowane jest oko muchy?

Oko muchy jest zbudowane z dużej ilości elementów – jak mozaika. Pozwala to na dostrzeganie intensywności światła oraz jego natężenia. To sprawia, że muchy doskonale zdają sobie sprawę z tego, czy np. zapadała noc, czy też pada na nie czyjś cień. Taka budowa oka pozwala na widzenie wszystkiego, co się dzieje dookoła głowy.

3. Motyl i jego fazy rozwoju:
Dzieci znają cykl rozwojowy motyla, w ramach przypomnienia proszę zapytać o niego oraz zapoznać dziecko z wybranymi motylami:

Bajka o motylu:

https://www.youtube.com/watch?v=eFExd7ICSGE

Wybrane motyle:
Paź królowej



Paź żeglarz (witeź żeglarz)


Rusałka pawik (pawie oczko)


Rusałka admirał

 

Rusałka żałobnik


Rusałka pokrzywnik


Bielinek kapustnik


Latolistek cytrynek 


Ćma (nocny motyl) - Brudnica mniszka


Największa ćma w Polsce (także w Europie) - zmierzchnica trupia główka
rozpiętość skrzydeł 124mm (pokazać dziecku na linijce)


Ciekawostki dla dzieci!!!
Największy dzienny motyl świata 
Motyl Królowej Aleksandry, żyje w Papui - Nowej Gwinei, 
rozpiętość skrzydeł przekracza u samic 280mm


Ćma - Pawica atlas ma największą powierzchnię skrzydeł 400cm²,
przy rozpiętości skrzydeł do 300mm


Motyl Przeziernik osowiec - nie wszystkie motyle przypominają swym wyglądem motyla, a to także motyle


Zadanie:
4. Zabawy z sześcianem (polecam także filmik edukacyjny):


- Przypomnienie cech kwadratu.
Rodzic mówi: 
− Nakreślcie w powietrzu kształt kwadratu. 
− Jakie są boki kwadratu? 

- Zapoznanie z sześcianem.
Kilka sześcianów różniących się wielkością.
Rodzic. prezentuje dziecku kilka sześcianów różniących się wielkością. Nazywa figury. Dziecko je ogląda. Liczy ściany. Określa ich kształt – kwadrat. Układają figury według wzrastającej wielkości, a potem – według malejącej. 



 Oglądanie sześcianów. Określanie różnic i podobieństw między nimi. Oglądanie rozłożonego sześcianu – jego siatki. Liczenie kwadratów. Rysowanie na każdej ścianie innego owada. Oglądanie obrazków sześcianu w różnym położeniu. 




 Zabawy z sześcianem – kostką. Duża kostka z krążkami (lub liczbami). Rodzic pokazuje dużą kostkę z krążkami (lub liczbami). Dziecko rzuca kostką i wykonuje tyle czynności podanych przez Rodzica, ile oczek (lub jaką liczbę) wyrzucono na kostce. Czynności: podskoki, skłony, przysiady, okrzyki… − Dziecko rzuca kostką i podają liczbę większą (lub mniejszą) o jeden w stosunku do liczby oczek wyrzuconych na kostce. Na zakończenie dziecko przypomina, kształt jakiej bryły ma kostka.  

5. Prawda czy fałsz?
Rodzic czyta wiersz, dziecko ma umówiony sygnał np. klaśnięcie w dłonie jeżeli jest prawdą, uderzenie w uda jeżeli zdanie jest fałszywe.

Czy to prawda, czy to fałsz? 
Gdy odgadniesz, sygnał dasz. 
− Konik polny w wodzie gra. 
− Żaba dwie głowy ma.  
− Biedroneczki są w kropeczki. 
− Motyle mają ciepłe czapeczki. 
− Stokrotka jest czerwona. 
− Ważka jest większa niż wrona…

6. Karty pracy, książki fioletowe, cz. 4, str. 38, 39, 40





karty pracy, książki pomarańczowe, cz. 5, str. 36, 37, 40





7. Karty pracy dla chętnych!




Miłego i spokojnego dnia!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.