poniedziałek, 11 maja 2020

Moja miejscowość, mój region - Małe miasteczko!!!

Szanowni Rodzice, Kochane Filemonki,

w tym tygodniu będziemy poznawać nasz region oraz nasze miasto. Zapraszam wszystkich do wspólnych zajęć!



1. Ćwiczenia poranne:
- ćwiczenia dużych grup mięśniowych - Pobudka - dziecko leży na dywanie - śpi. Na klaśnięcie w dłonie powoli wstaje, prostuje się, przeciera oczy, maszeruje po pokoju, aby rozprostować mięśnie; chce mu się jeszcze jednak spać i na sygnał - dwa klaśnięcia - ponownie zasypia;
- ćwiczenie z elementami czworakowania - Rozrzucone klocki - dziecko chodzi na czworakach slalomem pomiędzy klockami, na koniec prostuje się i wraca znów do początku, powtarza kilka razy;
- ćwiczenia tułowia połączone z ćwiczeniami równowagi - Zbieramy klocki - dziecko spaceruje po pokoju, trzymając plastikowy talerzyk na wyciągniętej dłoni w taki sposób, aby im nie spadł. Na klaśnięcie w dłonie wykonują skłon w przód (nogi proste w kolanach), podnoszą klocek i kładą go na talerzyku. Na zakończenie zabawy wrzucają klocki do pojemnika. 
- zabawa bieżna- Wracamy do domu - dziecko biega po pokoju wśród klocków (domków), w różnych kierunkach, starając się zapamiętać, gdzie znajduje się jego domek (na początku zabawy musi ustalić, który klocek jest jego domkiem), na klaśnięcie dziecko musi odnaleźć swój domek. Powtarzamy kilka razy, można zmieniać, który klocek jest domkiem dziecka.

2. Słuchanie piosenki "Najpiękniejsze miejsce świata":


1. Są na całym świecie miasteczek tysiące  
i są też wioseczki jak z bajeczki.  
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,  
tam domki, łąki, pola, rzeczki.

 Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.  
 Tutaj swoje mam radości i troski.
 Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.  
To jest mój kawałek Polski.  
Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!  
Taki to mój mały cud!

 2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.  
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.  
W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,  
a w trzecim cicho płyną chmurki.

 Ref.: A ja mieszkam…

 3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem. 
 Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.  
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.  
Ja także kocham miejsce swoje.

 Ref.: A ja mieszkam…

Rozmowa na temat piosenki:
Rodzic  pyta:
 − O jakim miejscu jest piosenka? 
− Jakie ono jest?
 − Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?

3. Rydułtowy - nasze miasto:
Dziecko ogląda wraz z Rodzicem albumy, fotografie, foldery przedstawiające nasze miasto. Można także obejrzeć fotografie poniżej lub filmiki promujące nasze miasto, niech dziecko spróbuje odgadnąć miejsca na fotografiach. Opowiadamy ciekawostki na temat naszej miejscowości. Można także dziecko zapytać o adres zamieszkania? Czy potrafi wymienić ulicę i numer? Następnie niech podzieli nazwę Rydułtowy na sylaby lub głoski, określi pierwszą i ostatnią głoskę. 

Rydułtowy - miasto w województwie śląskim, leżące w południowej Polsce, w powiecie wodzisławskim. Najbliższe miasta to Wodzisław Śląski, Radlin, Pszów, Rybnik i Racibórz. Nazwa miasta pochodzi od imienia "Rudolf", prawdopodobnie należącego do pierwszego właściciela. "Rudolphi Villa" była nazwą wsi księstwa raciborskiego. 



Herb miasta Rydułtowy oraz hejnał (link poniżej):


Rynek miasta dziś


Rynek miasta dawniej


Kościół św. Jerzego na rynku


Krzyż pokutny dwuramienny w Rydułtowach - unikat na skalę światową, są tylko 4 takie krzyże dwuramienne w Europie i tylko jeden w Polsce, właśnie w Rydułtowach


Kościół św. Jacka w Rydułtowach - Radoszowach


Krzyż pokutny przy kościele św. Jacka w Rydułtowach - Radoszowach


Szpital w Rydułtowach


Tunel kolejowy w Rydułtowach - jest to najstarszy w Polsce i najdłuższy na Śląsku tunel kolejowy. Był na czasy swojej budowy cudem architektonicznym, do dziś w użyciu. Jego długość to  727m. Jak wygląda w tunelu kliknij w link poniżej:




Urząd Miasta Rydułtowy


Biblioteka Miejska w Rydułtowach (dawny budynek szkoły podstawowej)


Henryk Mikołaj Górecki - polski kompozytor współczesnej muzyki poważnej i religijnej. Urodzony w Czernicy, ale wiele lat mieszkający w Rydułtowach. Honorowy Obywatel Miasta Rydułtowy.


Kopalnia KWK Rydułtowy, zabytkowy budynek wagi raz z Izbą Pamięci



Hałda "Szarlota" - jest jedną  z najwyższych hałd w Europie, szczyt znajduje się ok. 406 m n.p.m.



RCK "Feniks" w Rydułtowach


Miejski plac zabaw Fikołkownia "Rafa"


Park sensoryczny "Rosa"



4. Zabawa "Dwie ręce, dziesięć palców"
Rodzic czyta, dziecko naśladuje:

Ja dziesięć palców mam,                                               pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami, na pianinie gram.                                                           naśladują grę na pianinie,
Ja dwie ręce mam,                                                         pokazują dłonie, 
na bębenku gram.                                                          uderzają na przemian dłońmi o uda, 
Ja dziesięć palców mam                                                pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami, 
i na trąbce gram.                                                            naśladują granie na trąbce, 
Ja dwie ręce mam                                                          pokazują dłonie,
i zaklaszczę wam.                                                          klaszczą.

5. Słuchanie wiersza M. Strękowskiej - Zaremby "Małe miasteczko"

W małym miasteczku nie ma wieżowców, 
schodów ruchomych ni zoo, 
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków, 
które śpiewają wesoło. 

Dokoła rynku stoi rząd domów 
w siedmiu kolorach tęczy; 
ruch jest nieduży, spokojnie, miło, 
czasami pszczoła zabrzęczy.

Czyste powietrze pachnie zielenią, 
na niebie świeci słoneczko, 
wszędzie jest blisko, ludzie się znają, 
dbają o swoje miasteczko.

Rozmowa na temat wiersza:
Rodzic pyta: 
− Jak wygląda małe miasteczko? 
− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku? 

6. Zabawa z rymowanką:
Dziecko wypowiada rymowankę cicho, głośno, rytmizuje ją prostym, wymyślonym przez siebie ruchem (np. klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewa na własną melodię:

"Miejscowość swoją znam, miejscowość swą kocham"

7. Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wioską), a dużym miastem:
Dziecko ogląda obrazki zamieszczone poniżej, Rodzic czyta dziecku wyrażenia, dziecko przyporządkowuje je do odpowiedniego obrazka. 

DUŻE MIASTO


MAŁE MIASTO



Hasła: spokojnie, dużo hałasu, smog, dużo zieleni, pojazdy, nie ma smogu, dużo osób, mało hałasu, wieżowce, domki jednorodzinne.

8. Spacer po swojej miejscowości:
Kochani Rodzice zabierzcie swoje dzieci na spacer lub wycieczkę rowerową po naszej miejscowości, wskażcie im nasze zabytki i miejsca charakterystyczne. Zadaniem dziecka jest:
- oglądanie i porównywanie budynków
- zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne
- zachęcanie do oglądania zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy
- poznawanie nazw mijanych ulic
Po spacerze lub wycieczce rowerowej zachęcam dzieci do wykonania rysunku "Moja miejscowość", czekam na Wasze prace i opowieści jakie jest to nasze miasto :-)

9. Karty pracy, książki fioletowe, cz. 4, str. 20, 21




karty pracy, książki pomarańczowe, cz. 5, str. 3, 6, 7






10. Karty pracy dla chętnych:

Miłego dnia!











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.