czwartek, 28 maja 2020

Wokół mamy i taty!

Dzień dobry Szanowni Rodzice,
Dzień dobry Filemonki,

1. Co to jest drzewo genealogiczne?
Rodzic pyta dziecko, w jaki sposób można przestawić członków swojej rodziny? Dziecko najczęściej odpowie, że za pomocą rysunku lub fotografii. My uświadamiamy dziecku, że czasem zapraszamy na urodziny lub wesela bardzo dużo osób i to też członkowie naszych rodzin, dlatego gdybyśmy chcieli ich wszystkich narysować to zabrakłoby miejsca na kartce, dlatego można stworzyć tzw. drzewo genealogiczne.



Rodzic wyjaśnia:
Drzewo genealogiczne - jest to sposób przedstawienia powiązań pomiędzy  daną osobą i jej przodkami.

Filmik edukacyjny "Moja rodzina"  wraz z zagadkami (polecam!):

https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg&t=118s

Zadanie: Odpowiedź na pytania

Mama mojej mamy lub mojego taty to… (babcia)
Tata mojej mamy lub mojego taty to… (dziadek)
Mama mojej babci lub mojego dziadka to… (prababcia)
Tata mojej babci lub mojego dziadka to… (pradziadek)
Siostra mojej mamy lub mojego taty to… (ciocia)
Brat mojej mamy lub mojego taty to… (wujek)
Córka mojej cioci lub mojego wujka jest moją… (kuzynką)
Syn mojej cioci lub mojego wujka jest moim… (kuzynem)

Zadanie: Dopasuj wycięte elementy do reszty ilustracji


Zadanie: Drzewo genealogiczne
Zachęcam do wykonania przez dziecko drzewa genealogicznego swojej rodziny, można posłużyć się gotową kartą pracy lub wykonania rysunku najbliższej rodziny.


2. Zabawa ruchowa "Czerwone - zielone":
Potrzebne będą dwa koła z papieru w kolorze czerwonym i zielonym lub np. mogą to być klocki.
Dziecko biega swobodnie po ogrodzie lub pokoju, gdy Rodzic podniesie do góry krążek, zależnie od pokazanego koloru wykonuje ustaloną uprzednio czynność. Np. czerwony krążek, wykonuje skłon, zielony krążek, staje na jednej nodze. Gdy Rodzic opuści krążek, dziecko przestaje wykonywać ćwiczenia i znów biega.

3. Zabawa paluszkowa:




4. Wokół mamy i taty - ćwiczenia i zabawy:
- Wykonaj zadanie:

- Ułóż zdania o rodzicach:
Dziecko układa zdania o mamie, następnie o tacie lub o obojgu rodzicach np.:
- Moja mama pracuje w sklepie.
- Mój tata lubi grać w piłkę.
- Moi rodzice mają ciemne włosy.

- Liczenie słów w zdaniach:
Rodzic czyta zdanie, a dziecko liczy w nim słowa i podaje ich liczbę (może na palcach lub w pamięci) np.:
- Mama to mój największy skarb. (5)
- Niech tata żyje sto lat! (5)
- Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi. (8)
- Mamo, tato kocham was. (4)

- Dzielenie na sylaby lub głoski nazw  prezentów dla rodziców:
Dziecko podaje przykłady prezentów dla rodziców i dzieli na głoski lub sylaby np.:
- róża (2 sylaby, 4 głoski)
- czekolada (4 sylaby, 8 głosek)
- tort (1 sylaba, 4 głoski)
- kot (1 sylaba, 3 głoski)
- obrazek (3 sylaby, 7 głosek)
- wazon (2 sylaby, 5 głosek)
- kawa (2 sylaby, 4 głoski)
- korale (3 sylaby, 6 głosek)
- tulipan (3 sylaby, 7 głosek)

- Podawanie rymów do słów "mama", "tata":
Mama - rama, gama, tama, dama, lama....
Tata - wata, data, chata, łata, mata....

- Zabawa ruchowo - pantomimiczna "Mam wiadomość":
Rodzic podaje wiadomość, a dziecko prezentuje ją, nie używając słów. Następnie role się odwracają. Można także spróbować, żeby nie mówić wiadomości tylko od razu spróbować rozwiązać wiadomość. Przykłady wiadomości:
- Przytul mnie, bo jestem smutny.
- Pobaw się ze mną.
- Kocham Cię mamo, kocham cię tato.

5. Gry planszowe i online:
Dzieci uwielbiają grać w różne gry planszowe, Rodzice myślę, że też, jest to zawsze doskonały sposób na spędzenie wolnego czasu. Polecam wykonanie własnych gier (link poniżej) oraz można także wspólnie pograć w grę online:

https://www.mamawdomu.pl/2017/06/15-gier-typu-zrob-to-sam.html

https://prawdziwyskarb.pl/online/

6. Karty pracy, książki fioletowe, cz. 4, str. 52, 53
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=54



karty pracy, książki pomarańczowe, cz. 5, str. 44, 45
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_5/mobile/index.html#p=46



7. Karty pracy i kolorowanki dla chętnych:




Życzę owocnej pracy!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.