wtorek, 5 maja 2020

Stolica, Wisła, syrenka!!!

Szanowni Rodzice, Kochane Dzieci,

dziś będziemy rozwijać mowę oraz wykonamy ćwiczenia  i zabawy z mierzeniem pojemności płynów.

1. Zabawa - Rozwijamy zdania:
Dziecko ogląda obrazek poniżej, podaje zdanie i mówi, że dodając kolejne słowa będziemy rozwijali je np.:
Kot pije mleko.
Szary kot pije mleko.
Szary kot pije mleko z miski.
Szary kot pije mleko z niebieskiej miski.

lub (wersja trudniejsza)
Syrenka ma ogon.
Syrenka ma ogon i miecz.
Syrenka ma ogon, tarczę i miecz.
Syrenka ma ogon, tarczę i miecz, stoi nad rzeką.
Syrenka ma ogon, tarczę i miecz, stoi nad rzeką Wisłą.
Syrenka ma ogon, tarczę i miecz, stoi nad rzeką Wisłą i broni Warszawy.

2. Ułóż zdania:
Dziecko układa zdania z podanymi wyrazami: stolica, Wisła, syrena, (można dołożyć inne) np.:

- Warszawa jest stolicą Polski.
- Wisła płynie przez Kraków.
- Syrena Sawa zakochała się w Warsie.

3. Zabawa - Skojarzenia:
Rodzic podaje hasło np.: zamek. Dziecko podaje na zmianę z Rodzicem skojarzenia do słowa "zamek", np. zamek - król, korona, królowa, komnaty, fosa, rycerze, itp.; Warszawa - syrenka, zamek, stadion, metro, pałac kultury, prezydent itp.; Polska - Bałtyk, Wisła, Warszawa, Rydułtowy, flaga, orzeł, itp.

4. Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów:
Przygotowanie przez Rodzica kilku butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą.

- Określanie, ile wody jest w butelce:
Rodzic  stawia przed dzieckiem  zakręconą butelkę z wodą. Pyta dziecka: Ile jest wody w butelce – dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.


 - Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody:
 Butelki (kubki plastikowe) z różną ilością barwionej wody. Rodzic ustawia butelki na stoliku przed dzieckiem.
 − Dziecko określa, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.
 − Ustawia butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.



Zapoznanie z miarą płynów:
Rodzic pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dziecku, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.

Miarą pojemności płynów jest litr (1l), np. sok w kartonie

0,5l to jest połowa 1l, czyli pół soku lub małe mleko
1,5l to 1l i jeszcze połowa litra (0,5l), czyli duża butelka wody mineralnej, w której zmieści się sok i małe mleko


Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary. Butelki z wodą, kubek. Dziecko przelewa do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczy, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określa, gdzie wody było więcej (było tyle samo).


Podsyłam linki do filmików, w jakimś stopniu mogą pomóc zobrazować dziecku mierzalność płynów, jeden jest dla starszych dzieci, ale niektóre treści jak najbardziej nadają się:




5. Karty pracy, książki fioletowe cz. 4, str. 32, 33 oraz książki różowe, str. 75






Karty pracy, książki pomarańczowe, cz. 5, str. 20, 21, 22, 23




6. Dodatkowe zadania:

Miłego dnia!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.